altererte_akkorder

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Altererte akkorder

Med altererte akkorder tenker man på dominante akkorder - som G7alt - med en eller flere av følgende tilleggstoner b5, #5, b9 og #9. De utgjør en en undergruppe av de dominante septimakkorder og brukes særlig mye i jazz og bossa nova, men også i andre sjangre.

Akkordtonene for G7alt på gripebrettet.

Tips: G7alt har de samme notene som skalaen B lydisk forstørret.

Skalaen B lydisk forstørret har samme notene som G7alt, fra tersen i G7

Side de er dominanter består de da av minst det følgende:

  1. Kvint eller none med fortegn.

Notasjon: De noteres ofte bare Ofte noteres de bare som Calt, eller C7alt, C7alt, og med det menes akkorder som C7b9 (kan også være skrevet C7-9); C7#9 (kan skrives C7+9), C7#5 (kan også skrives Calt, C7+, C7+5, C+7), C7b5 (kan være skrevet Calt), C7#9/#5, C7b9/b5, C7#9/b5, C7b9/#5…

I Jazz er altererte akkorder er dominantakkorder der kvinten eller nonen er hevet eller senket en halvtone -dvs. 5 er erstattet av en av nabotonene b5 eller #5, og eller 9 er erstattet av en av nabotoner b9 eller #9.

Altererte akkorder forekommer ofte i turnarounds, som for eksempel ii-V-I-VI: Cm7-F7-Bb-G7alt, eller det samme med tritonus-substitusjon Cm7-F7-Bb-Db7#11.

Altererte akkorder kan sies å være bygd på den altererte skalaen: 1-b9-#9-3-b5-b13-b7. I eksemplet over er det skalaen G-Ab-A#-H-Db-Eb-F.

  • altererte_akkorder.1340987016.txt.gz
  • Sist endret: 12 år siden
  • av admin