akkorder:standard_jazzakkorder

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Standard jazz-akkorder

Nedenfor finner du en oversikt over akkorder som er vanlige i jazz, bossa nova, fusion etc. Det er fra disse grunntypene, kan du bygge de fleste andre akkorder i disse sjangrene. Og grepene er her organisert logisk på en sånn måte at det er mulig å huske dem alle, ved bare å huske fem flyttbare dim7-akkorder.

Dim7-akkorder er symmetriske slik at en omvending av dem på gitaren kan gjøres ved bare å flytte samme gitargrep opp en liten ters. Så her er da fem dim7-grep som med fire omvendinger hver, gir 20 forskjellige måter å spille Cdim7 på gitar:

20 Cdim7-akkorder fra fem grep

Men ikke bare øv dem inn ved mekanisk å flytte grepene tre bånd opp. Øv på å plassere dem utfra grunntonen i akkorden (C).

Hvor du finner noten C på gitarens gripebrett

Men du må vite ikke bare hvor grunntonen befinner seg i hver akkord, men også hvor tersen (b3 eller 3), kvinten (b5, 5, eller #5) og septimen (bb7, b7 eller 7) befinner seg i akkorden. Nedenfor er det illustrert med en Cmaj7 på gripebrettet, hvor finner du C, og hvor finner du de øvrige notene og intervallene for en Cmaj7?

identifiser grunntone, ters, kvint og septim for Cmaj7 over hele gripebrettet

Har du så det overstående inne, kan du fra disse bygge andre akkorder som Cm7b5, Cm7, C7 og Cmaj7.

Merk at det gjelder å bli bevisst på hvilke intervaller og toner du må flytte for å gå fra en til en annen akkord, så kan du utfra de fem dim7-akkordene da huske.

5 x 20 standard jazzakkorder. Merk at båndet er angitt der grunntonen befinner seg

Disse er så igjen flyttbare slik at du da til sammen har 5 x 20 x 12 jazzakkorder.

Og ikke nok med det. Utfra disse akkord-grunntypene skal du så kunne finne fram til de aller fleste andre akkorder som er vanlig i jazz, fusion, bossa nova, som for eksempel:

  • C9, Cm9, Cmaj9 → flytt grunntonen (1) opp to halvtoner (her fra C til D). Cmaj7: 3-x-2-4-1-x → Cmaj9: 3-x-2-4-3-x, eller Cmaj9: x-3-2-4-3-x
  • C7b13 → ta C7 og flytt kvinten (5) opp en halvtone (fra G til Ab)
  • C13 → ta C7 og flytt kvinten (5) opp to halvtone - dvs. fra G til A.
  • Cm6 → ta Cm7 og flytt septimen (b7) ned til en stor sekst (6) - dvs. fra Bb til A.
  • C6 → ta Cmaj7 og flytt den store septimen (7) ned to halvtoner til en sekst - dvs. fra B til A.
  • CmMaj7 → ta Cmaj7 og flytt den store tersen (3) ned en halvtone (b3) - dvs. fra E til Eb.

Kort sagt, når du har dette inne, så har du den store oversikten!

Her er det samme øvelsen andre veien fra C#dim7 til Cmaj7 osv. ned til Cdim7.

Øvelse på gitargrep fra C#dim7 til Cmaj7 til C7 til Cm7 til Cm7b5 til Cdim7

Merk

  • Gå fra C#dim7 til Cmaj7 → flytt A# opp til B, og C# ned til C
  • Gå fra Cmaj7 til C7 → flytt B ned til Bb
  • Gå fra C7 til Cm7 → flytt E ned til Eb
  • Gå fra Cm7 til Cm7b5 → flytt G ned til Gb
  • Gå fra Cm7b5 til Cdim7 → flytt Bb ned til A
  • Gå fra C#dim7 direkte til C7 → flytt C# til C
  • akkorder/standard_jazzakkorder.1329301628.txt.gz
  • Sist endret: 12 år siden
  • av admin