altererte_akkorder

Dette er en gammel utgave av dokumentet!


Altererte akkorder

Altererte akkorder er en undergruppe av de dominante septimakkorder. De består da minst av en stor ters (3) og en liten septim (b7), og en alterert kvint eller none.

Notasjon: C7alt, G7alt, og med det menes akkorder som G7b9 (kan også være skrevet G7-9); C7#9 (kan skrives C7+9), C7#5, C7b5, C7#9/#5, C7b9/b5, C7#9/b5, C7b9/#5…

I Jazz er altererte akkorder er dominantakkorder der kvinten eller nonen er hevet eller senket en halvtone -dvs. 5 er erstattet av en av nabotonene b5 eller #5, og eller 9 er erstattet av en av nabotoner b9 eller #9.

Altererte akkorder forekommer ofte i turnarounds, som for eksempel ii-V-I-VI: Cm7-F7-Hb-G7alt, eller det samme med tritonus-substitusjon Cm7-F7-Hb-Db7#11.

Altererte akkorder kan sies å være bygd på den altererte skalaen: 1-b9-#9-3-b5-b13-b7. I eksemplet over er det skalaen G-Ab-A#-H-Db-Eb-F.

  • altererte_akkorder.1189959721.txt.gz
  • Sist endret: 16 år siden
  • (ekstern redigering)