Altererte akkorder
Med altererte akkorder tenker man på dominante akkorder - som G7alt - med en eller flere av følgende tilleggstoner b5, #5, b9 og #9. De utgjør en en undergruppe av de dominante septimakkorder og brukes særlig mye i jazz og bossa nova, men også i andre sjangre, som i progresjonen ii-V-I i moll (Dm7b5-G7alt-Cm7)
| Dm7b5 G7#5b9 | Cm6 | Dm7b5(11) G7#5#9 | Cm69 | |----1-------4-----|---8---------|------3-----------6----|---10---------| |----1-------4-----|---8---------|------1-----------4----|---8----------| |----1-------4-----|---8---------|------1-----------4----|---8----------| |----0-------3-----|---7---------|------0-----------3----|---7----------| |------------------|-------------|-----------------------|--------------| |------------------|-------------|-----------------------|--------------|
Bruk bildet nedenfor til å finne dine egne måter å spille G7 alt på. Dvs. det eneste kravet er at akkorden inneholder minst en 3 og en b7 og legg så til minst en alterert tillegstone.
Tips: G7alt har de samme notene som skalaen B lydisk forstørret.
Side de er dominanter består de da av minst det følgende:
- Stor ters (3)
- Liten septim (b7)
- Kvint eller none med fortegn.
Notasjon: De noteres ofte bare Ofte noteres de bare som Calt, eller C7alt, C7alt, og med det menes akkorder som C7b9 ofte skrevet C7-9; C7#9, C7#5, C7b5, C7#9/#5, C7b9b5, C7#9b5, C7b9#5…
I Jazz er altererte akkorder er dominantakkorder der kvinten eller nonen er hevet eller senket en halvtone -dvs. 5 er erstattet av en av nabotonene b5 eller #5, og eller 9 er erstattet av en av nabotoner b9 eller #9.
Altererte akkorder forekommer ofte i turnarounds, som for eksempel ii-V-I-VI: Cm7-F7-Bb-G7alt, eller det samme med tritonus-substitusjon Cm7-F7-Bb-Db7#11.
Altererte akkorder kan sies å være bygd på den altererte skalaen: 1-b9-#9-3-b5-b13-b7. I eksemplet over er det skalaen G-Ab-A#-H-Db-Eb-F.