Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Dominant
Dominanten, også kalt primær dominant, akkorden bygger fra femte trinn i en tonearten.
Trinnene angis med romertall. Dominanten er da en V7-akkorden i en gitt toneart som da oppløses i I-akkorden -dvs. akkorden bygget fra grunntonen (Tonika).
I en harmonisert skala (akkordskala) er dominanten den akkorden som er bygget fra femte skalatrinn -dvs. fra den femte tonen i skalaen.
I C-dur er dominanten G7. G7 skape i C-dur en spenning som forventes å løses opp ved I-akkorden C, C7 i blues, Cmaj7 i jazz, som dette utdraget av en IIm-V7-Imaj7-progresjon:
- | Dm7 | G7 | Cmaj7 |
Skalatrinn | C-dur | ters | kvint | septim | none | Akkorder | Harmonisk funksjon |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I | C | E | G | H | D | Cmaj7 | Sterkest forløsning |
II | D | F | A | C | E | Dm7 | |
III | E | G | H | D | F | Em7 | forløsning |
IV | F | A | C | E | G | Fmaj7 | |
V | G | H | D | F | A | G7 | Størst spenning |
VI | A | C | E | G | H | Am7 | forløsning |
VII | H | D | F | A | C | Hdim7 | spenning |
Sekundær dominant, bidominant
Sekundære dominanter er vanlig å bruke i jazz på alle akkorder utenom på det syvende trinnet. Du kan altså legge på en V7-akkord på de fleste akkorder i en akkordprogresjon - som så forløses med den akkorden som er oppgitt i partituret.
Sekundære dominanter | Alternative betegnelse | Forløses med | Eksempel i C-dur |
---|---|---|---|
VI7 | V7/II | IIm7 | A7/Dm7 |
VII7 | V7/III | IIIm7 | H7/Em7 |
I7 | V7/IV | IVMaj7 | C7/Fmaj7 |
II7 | V7/V | V7 | D7/G7 |
III7 | V7/VI | VIm7 | E7/Am7 |
Dvs. Akkordprogresjon over som dette
- | Dm7 | G7 | Cmaj7 |
kan da bygges ut med sekundære dominanter slik på:
- | A7 Dm7 | G7 | Cmaj7 |