Durskalaformer
Når du har vært igjennom denne øvelsen vil du kunne spiller durskalaen over hele gitarhalsen, og flytte deg opp og ned mellom mønstre.
Det skulle være et glimrende eksempel på hvordan du kan bruke mønstre - skaler, arpeggioer, mønstre - som går igjen over alt på gripebrettet til å skape fingre og øre, noter og gitarhals.
Durskalaens to grunnformer på gitaren.
Begynn med å øve inn durskalaform 1-6 til den sitter. Bruk noen dager på det.
Spill den til den sitter sitter. Begynn med å sette pekefingeren på C-en.
Veldig viktig at du øver den inn slik at du bruker samme fingersetting hele tiden. Og spill den så sakte opp og ned, mens du sier notene.
Forsette så med å spille mindre sekvenser av skalaen, og begynn forskjellige steder i den, men hele tiden med samme fingersetting på samme notene.
Slik skaper du en forbindelse mellom fingrene og øre - tonene og deres navn.
Når det sitter, kan du begynne så spill formene 1-5, 1-4 og 1-3. Men være ekstremt nøye med å bruke samme fingre på de samme tonen. Altså:
For durskalaform 1 | |
---|---|
Pekefinger spiller | E og A |
Langfingre spiller | C og F |
Ringfinger spiller | B (eller H på norsk) |
Lillefingeren spiller | D, G og C |
Legg merke til at alle disse i bunn og grunn er en og samme, sålenge du altså bruke de samme fingrene på de samme tonene.
Følg samme prosedyre for å øve inn skalaformen 2-6 til 2-3.
Begynn med 2-6.
Og igjen helt avgjørende viktig å først øve inn fingersettingen, og så bruke samme fingersetting for de andre stedene på halsen hvor du kan spille de fire variantene av durskalaform2.
For durskalaform 2 | |
---|---|
Pekefinger spiller | D, G og B |
Langfingre spiller | C |
Ringfinger spiller | E og A |
Lillefingeren spiller | C og F |
Når du har gjort det kan du gå over til å spille disse to durskalaformen i alle de tolv toneartene.
Legg merke til at du så kan sette sammen de to durskalaform 1 og 2 til ett 2-oktavsmønster.
Se forøvrig Head-metoden