Dette er en gammel utgave av dokumentet!
Bebop-skala
En «bebop-skala» er en diatonisk skala der det er lagt til en ekstra note, for å få en skalatone mellom hvert akkordtone (dvs. til akkorden fra første skalatrinn).
Du kan da spille skalaen opp og ned og treffe en akkordtone hvert taktslag.
Akkordtoner (F7) F A C Eb Skala F bebop dominant F - G - A - Bb - C - D - Eb - E A - Bb - C - D - Eb - E - F - G C - D - Eb - E - F - G - A - Bb Eb - E - F - G - A - Bb - C - D 4/4-delstakt 1 - og - 2 - og - 3 - og - 4 - og
Ved slik å la akkordegne toner (her F-A-C-Eb) falle på takten, slik at øvrige skalaegne (her G, Bb, D) pluss den ekstra kromatiske notene (her E) faller mellom taktslag, så får du skisserer og klarlagt harmonien i en solo. Det gjelder bare å begynner på en akkordtone så vil du ende på en akkordtone, og akkordtonene vil komme på taktslagene.
Litt terminologi.
- Kromatiske noter - dvs. skalafremmede noter (engelsk <lang en>«passing notes»</lang>). Kromatisk tillegg av noter var imidlertid ikke noe som begynte med bebop. Hør på Bach for eksempel.
- diatoniske toner (eng. «chord tones») -dvs. toner som hører til skalaen. De diatoniske notene kan videre deles inn i
- akkordegne toner - toner som hører til akkorden. En tenker da bare på skalatrinnene grunntonen, tersen, kvinten og septimen.
- diatoniske spenningstoner (eng. «extensions»). Noter fra skalaen som er tilgjengelige
- «unngåelsesnoter» («avoid» notes) - noter som når spilt på taktslaget, endrer en akkords harmoniske funksjon, for eksempel ved å gjøre en subdominant akkord dominant, eller tonika-akkorder subdominant etc.
Med diatone (eller diatoniske) skalaer mener her de syvtonige skalene durskalaen, melodisk moll og harmonisk moll samt de øvrige modale skalaene som kan hentes ut fra hvert av skalatrinnene i dem.
Navnet «Bebop-skalaer» sies å stamme fra jazzlæreren David Baker og hans lærebok <lang en>«How to Play Bebop, Volume 1 - The Bebop Scale and other scales in common use»</lang>
Eksempler
Skalaen C-dur bebop liten sekst lagt til durskalen. Jazz-pianisten Barry Harris kaller denne skalaen for «<lang en>Major Sixth-Diminished</lang»>. Her er et eksempel med den skalaen i melodien, og med akkorder hengt på under.
Mer om denslags - Barry Harris metode overført på gitar:
- Jazzgitaristen Rick Stone har hatt noen artikler om temaet i tidskriftet «Just Jazz Guitar» som er fritt tilgjengelig via Rick Stones hjemmeside:
- Roni Ben Hur utga i 2012 boka CHORDABILITY - Mastering The Art of Jazz Voicings for the Guitar som er en omfattende innføring i Barry Harris metode - med video. Røverkjøp!
- Alan Kingstone har utgitt boka «The Barry Harris Harmonic Method for Guitar»
- «The Barry Harris Approach to Improvised Lines & Harmony: An Introduction» by Fiona Bicket