Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
modus [d.m.Y H:i] – opprettet admin | modus [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | **Modus** er skalaer som kan genereres fra en annen skala ved å ta de ulike tonene i denne andre skalaen som grunntone. | + | ~~NOTOC~~ |
- | Kan høres vanskelig | + | < |
+ | {{:: | ||
+ | --></ | ||
- | Modus-teorien | + | |
+ | |||
+ | |||
+ | ====== Modale skaler ====== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Moduser av durskalaen | ||
+ | |||
+ | ^Skalatrinn | Navn | Intervaller | | ||
+ | ^1. | ||
+ | ^2. | ||
+ | ^3. | ||
+ | ^4. | ||
+ | ^5. | ||
+ | ^6. | ||
+ | ^7. | ||
+ | |||
+ | Hvis du ordner dem i rekkefølge fra den lyseste lette til det tyngste og mest mollstemte, blir det mer logisk. Du forandrer da bare en tone fra den ene til den andre slik: | ||
+ | |||
+ | ^Skalatrinn ^modus | ||
+ | ^4. | ||
+ | ^1. | ||
+ | ^5. | ||
+ | ^2. | ||
+ | ^6. | ||
+ | ^3. | ||
+ | ^7. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Med noter blir det klarest med moduser fra C-durskalaen for da framgår det av fortegnene hva du gjør. Fra lydisk med 1 kryss, går du ned til lokrisk som har 5 b-er. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Det kan være nyttig å spille og visualisere skalaer på en streng på gitaren. Her er de illustrert med trinn og noter med c som grunntone, og logisk ordnet som i tabellen over: | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | Øvelser nybegynner: Spill skalaene opp og ned, og og opp og ned i terser og andre sekvenser du måtte finne på. | ||
+ | |||
+ | Øvelser for nybegynnere: | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Øvelser for viderekomne: | ||
+ | |||
+ | Øvelse for mer avanserte: Bruk den tiden du trenger - det kan ta uker og måneder å få det til - på å spill dem til du HØRER forskjellen på dem, slik at du kan skille mellom dem, og gjenkjenne og identifisere dem når du hører dem. Begynn med to og to. | ||
+ | |||
+ | ØVELSE: Syng med til du kan synge notene. Altså skalaen fra grunntone og opp til septimen og ned; fra grunntone og ned til sekunden og opp; opp og ned i terser. Deretter spill det samme. | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | <br clear=all />& | ||
+ | Lydiske akkorder: Cmaj7(#11) | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | Cmaj7 c8 d e f# g a b a | g f# e d c r r4 | c8 b a g f# e d e | f# g a b c r r4 | | ||
+ | c8 e d f# e g f# a | g b a c b d c r | c a b g a f# g e | f# d e c d b c r | | ||
+ | c8 a b g a f# g e | f# d e c d b c r | c e d f# e g f# a | g b a c b d c r | | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Ioniske akkorder: Cmaj7 | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | Cmaj7 c8 d e f g a b a | g f e d c r r4 | c8 b a g f e d e | f g a b c r r4 | | ||
+ | c8 e d f e g f a | g b a c b d c r | c a b g a f g e | f d e c d b c r | | ||
+ | c8 a b g a f g e | f d e c d b c r | c e d f e g f a | g b a c b d c r | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Miksolydiske akkorder C7, C9, C11, C13 | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | C7 c8 d e f g a bb a | g f e d c r r4 | c8 bb a g f e d e | f g a bb c r r4 | | ||
+ | c8 e d f e g f a | g bb a c bb d c r | c a bb g a f g e | f d e c d bb c r | | ||
+ | c8 a bb g a f g e | f d e c d bb c r | c e d f e g f a | g bb a c bb d c r | | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Doriske akkorder: Cm7 -> Cm6, Cm7 -> F7, Dm7 -> Cm7 | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | Cm7 c8 d eb f g a bb a | g f eb d c r r4 | c8 bb a g f eb d eb | f g a bb c r r4 | | ||
+ | c8 eb d f eb g f a | g bb a c bb d c r | c a bb g a f g eb | f d eb c d bb c r | | ||
+ | c8 a bb g a f g eb | f d eb c d bb c r | c eb d f eb g f a | g bb a c bb d c r | | ||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Aioliske akkorder Cm7, Cm7 -> Fm7 | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | Cm7 c8 d eb f g ab bb ab | g f eb d c r r4 | c8 bb ab g f eb d eb | f g ab bb c r r4 | | ||
+ | c8 eb d f eb g f ab | g bb ab c bb d c r | c ab bb g ab f g eb | f d eb c d bb c r | | ||
+ | c8 ab bb g ab f g eb | f d eb c d bb c r | c eb d f eb g f ab | g bb ab c bb d c r | | ||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Frygiske akkorder: C7sus4(b9) | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | C7sus c8 db eb f g ab bb ab | g f eb db c r r4 | c8 bb ab g f eb db eb | f g ab bb c r r4 | | ||
+ | c8 eb db f eb g f ab | g bb ab c bb db c r | c ab bb g ab f g eb | f db eb c db bb c r | | ||
+ | c8 ab bb g ab f g eb | f db eb c db bb c r | c eb db f eb g f ab | g bb ab c bb db c r | | ||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Lokriske akkorder: Cm7b5 | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | Cm7-5 c8 db eb f gb ab bb ab | gb f eb db c r r4 | c8 bb ab gb f eb db eb | f gb ab bb c r r4 | | ||
+ | c8 eb db f eb gb f ab | gb bb ab c bb db c r | c ab bb gb ab f gb eb | f db eb c db bb c r | | ||
+ | c8 ab bb gb ab f gb eb | f db eb c db bb c r | c eb db f eb gb f ab | gb bb ab c bb db c r | | ||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | {{ : | ||
+ | --> | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Skalatrinn: 1 2 3 4 5 6 7 | ||
+ | 1. modale skala av C-dur: C-D-E-F-G-A-H-C | ||
+ | 2. modale skala av C-dur: | ||
+ | 3. modale skala av C-dur: | ||
+ | 4. modale skala av C-dur: | ||
+ | 5. modale skala av C-dur: | ||
+ | 6. modale skala av C-dur: | ||
+ | 7. modale skala av C-dur: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Når man setter opp de modale skalaene fra C-dur, kan man sette opp notene i en pen og pyntelig symmetrisk geometri: | ||
+ | |||
+ | 1. modus: | ||
+ | 2. modus: | ||
+ | 3. modus: | ||
+ | 4. modus: | ||
+ | 5. modus: | ||
+ | 6. modus: | ||
+ | 7. modus: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | La oss imidlertid endre på det vesentlige her, slik at det stemmer med fordelingen av halv- og heltonetrinn. I Durskalaen (som er identisk med første modus av durskalaen) er avstanden en heltone mellom fem av trinnene (C-D, D-E, F-G, G-A og A-H), og en halvtone mellom to av trinnen (F-E, og H-C). | ||
+ | |||
+ | 1. modus: | ||
+ | 2. modus: | ||
+ | 3. modus: | ||
+ | 4. modus: | ||
+ | 5. modus: | ||
+ | 6. modus: | ||
+ | 7. modus: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Se hvordan halvtonetrinnene flytter seg: | ||
+ | |||
+ | 1. modus: | ||
+ | 2. modus: | ||
+ | 3. modus: | ||
+ | 4. modus: | ||
+ | 5. modus: | ||
+ | 6. modus: | ||
+ | 7. modus: | ||
+ | |||
+ | Det er denne forskyvning av de to halvtonetrinnene i durskalaen som forklarer og gir de ulike modusene av durskalen deres karakteristiske trekk. | ||
+ | |||
+ | Vi har nå betraktet de ulike modusene å si fx. at 2. modus av durskalaen begynner på andre skalatrinn, slik at den er den samme som C-durskalaen fra andre skalatrinn. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Du kan også betrakte modusene ved å sammenligne dem og se hva som skiller dem fra andre skalaer du kjenner. Slik er 2. modus av C-dur det samme som D-dur bare med liten ters (b3) og liten septim (b7): | ||
+ | |||
+ | 1 2 3 4 5 6 7 | ||
+ | D-dur: | ||
+ | 2. modus av C-dur: | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | Så hvordan atskiller en modal skala fra durskalaen med samme grunntone? | ||
+ | |||
+ | La oss ta en annen durskala. E-Durskalaen - E-F# | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | E dur: E | ||
+ | E jonisk: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | | ||
+ | E dur: E | ||
+ | E dorisk: | ||
+ | b3 b7 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | E dur: E | ||
+ | E frygisk: | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | E dur: E | ||
+ | E lydisk: | ||
+ | #4 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | E dur: E | ||
+ | E miksolydisk: | ||
+ | b7 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | E dur: E | ||
+ | E aiolisk: | ||
+ | b3 b7 | ||
+ | |||
+ | |||
+ | E dur: E | ||
+ | E lokrisk: | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | La oss nå skrive om durskalaen med b-er i stedet for kryss, for å analysere de ulike moduser utfra [[kvartrekka]] (HEADGCFheadg), | ||
+ | |||
+ | E dur: E | ||
+ | E dorisk: | ||
+ | E frygisk: | ||
+ | E lydisk: | ||
+ | E miksolydisk: | ||
+ | E aiolisk: | ||
+ | E lokrisk: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | classid=" | ||
+ | width=" | ||
+ | height=" | ||
+ | codebase=" | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | scorch_minimum_version=" | ||
+ | scorch_preferred_version=" | ||
+ | scorch_shrink_limit=" | ||
+ | width=" | ||
+ | height=" | ||
+ | type=" | ||
+ | pluginspage=" | ||
+ | SplitView=" | ||
+ | SplitNumSystems=" | ||
+ | SplitPlayBack=" | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
+ | < | ||
+ | href=" | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Legg merke til noe spesiel. Hvis vi sorterer notene i de modale skalaen med E som grunntone etter kvartrekka, så fordeler de seg slik: | ||
+ | |||
+ | E lydisk: | ||
+ | E dur: Eb Ab Db Gb H E A | ||
+ | E miksolydisk: | ||
+ | E dorisk: | ||
+ | E aiolisk: | ||
+ | E frygisk: | ||
+ | E lokrisk: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Pussig? | ||
+ | |||
+ | |||
+ | La oss nå gå tilbake til det forrige perspektivet igjen, og spørre, hvilken durskala er E Lydisk, E miksolydisk osv. hentet fra. Med andre ord, hvilke durskala har de samme notene som hverenkelt av dem? | ||
+ | |||
+ | E Jonisk = 1. modus av E-dur | ||
+ | E Dorisk = 2. modus av D-dur | ||
+ | E Frygisk = 3. modus av C-dur | ||
+ | E Lydisk = 4. modus av H-dur | ||
+ | E Miksolydisk = 5. modus av A-dur | ||
+ | E Aiolisk = 6. modus av G-dur | ||
+ | E Lokrisk = 7. modus av F-dur | ||
+ | |||
+ | Siden ulike moduser av skaler passer til ulike akkorder, brukes modale skaler mye som hjelpemiddel ved improvisering. C-dur passer for eksempel til Cmaj7, 2. modus av C-dur passer til Dm7, mens for eksempel 5. modus av C-dur passer når det går i G7. | ||
+ | |||
+ | Men for å forstå | ||
+ | |||
+ | ===== Hvordan definerer du skaler? ===== | ||
+ | |||
+ | Ta durskalane som eksempel: | ||
+ | |||
+ | Durskalaen har 7 toner eller skalatrinn. | ||
+ | |||
+ | Durskalaen med C som grunntone: C - D - E - F - G - A - H | ||
+ | Durskalaens skalatrinn: | ||
+ | |||
+ | Durskalaen er definert ved intervallene mellom tonene. | ||
+ | |||
+ | Durskalaen med C som grunntone: C - D - E - F - G - A - H - C | ||
+ | Durskalaens skalatrinn: | ||
+ | Intervaller i antall halvtoner: | ||
+ | |||
+ | Definisjonen (eller skalaformelen) for durskalaen, kan da enklest skrives slik: 2212221 | ||
+ | |||
+ | Når du har pugget den, kan du avgjøre hvilke toner som inngår i alle de tolv durskalene: Utfra den kan du vite hvor mange halvtoner du må gå opp eller ned for å finne tonene i durskalaen fra en hvilken som helst tone. | ||
+ | |||
+ | Eksempel: Hvis du velger F på første streng som grunntone. Da kan du bestemme F-durskalaen slik: | ||
+ | |||
+ | F | ||
+ | 2 bånd opp = G | ||
+ | 2 bånd opp = A | ||
+ | 1. bånd opp = Hb (eller Bb for å være engelsk og mer logisk) | ||
+ | 2 bånd opp = C | ||
+ | 2 bånd opp = D | ||
+ | 2 bånd opp = E | ||
+ | 1 bånd opp = F | ||
+ | |||
+ | Vi har da bestemt F-durskalaen, | ||
+ | |||
+ | C - D - E - F - G - A - H - C | ||
+ | F - G - A - Hb- C - D - E - F | ||
+ | ... | ||
+ | |||
+ | Øvelse: Bestem alle de andre durskalaene på samme måte som i eksemplet over. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Forskjellen på en skala og dens moduser ===== | ||
+ | |||
+ | Modale skaler genereres altså ved å ta hvert skalatrinn i en skala som grunntone for skalaer. | ||
+ | |||
+ | Vi kaller nå skalaen selv for første modus av skalaen, så 1. modus av C-durskalaen er C-dur: | ||
+ | |||
+ | 1. modus : C - D - E - F - G - A - H - C | ||
+ | Skalaformel: | ||
+ | |||
+ | Hva slags betydning får det så ved å gjøre om den til 2. modus av -c-dur, når altså 2. skalatrinn er grunntone. Det som forandrer seg er ikke tonene, men skalaformelene, | ||
+ | |||
+ | 2. modus : | ||
+ | Skalaformel: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Modus-teorien kan fremstå som et mysterium, og enda mer et mysterium som modus-teorien har en gammel historie som går helt tilbake til antikken. Noen av navnene på de forskjellige modusene - som dorisk, ionisk, lydisk, aiolisk | ||
I dag har de praktisk nytte først og fremst som navn på skalaer som passer til ulike akkorder - dvs. som noe som er nyttig å vite når du skal spille solo over akkorder. Da KAN det være nyttig å vite hvilken modus av en skala som passer til de ulike akkordene. | I dag har de praktisk nytte først og fremst som navn på skalaer som passer til ulike akkorder - dvs. som noe som er nyttig å vite når du skal spille solo over akkorder. Da KAN det være nyttig å vite hvilken modus av en skala som passer til de ulike akkordene. | ||
- | De vanligste | + | Altså hvis du harmoniserer (tar tersstabler fra) de to modale skalene over så ser du at du får du |
+ | 1. modus av C-dur: C - D - E - F - G - A - H - C | ||
+ | Cmaj7 C | ||
+ | |||
+ | 2. modus av C-dur: D - E - F - G - A - H - C - D | ||
+ | Dm7 D | ||
+ | |||
+ | - DVS: Du kan bruke 2. modus av C-dur til å improvisere over en Dm7-akkord. Merk at det å bruke modale skaler ikke er den eneste måten å improvisere på. Mange jazzgitarister vil kunne forteller deg at de aldri har brukt modale skaler. | ||
+ | |||
+ | ===== De modale skalaene fra durskalaen ===== | ||
+ | |||
+ | De mest kjente modale | ||
+ | |||
+ | |||
+ | 1 2 3 4 5 6 7 | ||
+ | 1. C-D-E-F-G-A-H-C - ionisk (identisk med durskalaen) | ||
+ | 2. D-E-F-G-A-H-C-D - dorisk | ||
+ | 3. E-F-G-A-H-C-D-E - frygisk | ||
+ | 4. F-G-A-H-C-D-E-F - lydisk | ||
+ | 5. G-A-H-C-D-E-F-G - miksolydisk | ||
+ | 6. A-H-C-D-E-F-G-A - aiolisk | ||
+ | 7. H-C-D-E-F-G-A-H - lokrisk | ||
+ | |||
+ | nemlig [[ionisk]], [[dorisk]], [[frygisk]], | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ^Skalatrinn^ Modale skalaer fra durskalaen | ||
+ | ^I^ Ionisk | ||
+ | ^ii^ Dorisk | ||
+ | ^iii^ Frygisk | ||
+ | ^IV^ Lydisk | ||
+ | ^V^ Miksolydisk | ||
+ | ^vi^ Aiolisk | ||
+ | ^vii^ Lokrisk | ||
+ | |||
+ | |||
C-durskalaen kalles den ionisk modus. Ionisk er navnet på den første " | C-durskalaen kalles den ionisk modus. Ionisk er navnet på den første " | ||
Linje 15: | Linje 400: | ||
|C|-|D|-|E|F|-|G|-|A|-|H|C|-|D|-|E|F|-|G|-|A|-|H|C| | |C|-|D|-|E|F|-|G|-|A|-|H|C|-|D|-|E|F|-|G|-|A|-|H|C| | ||
| | ||
+ | |||
+ | |||
Hvis du nå spiller dette mønstret men begynner på først C, så D, så E osv. oppover, så får du intervallerekkene C = 2212221, D = 2122212, E = 12221221 osv. | Hvis du nå spiller dette mønstret men begynner på først C, så D, så E osv. oppover, så får du intervallerekkene C = 2212221, D = 2122212, E = 12221221 osv. | ||
Linje 57: | Linje 444: | ||
|C Mixolydisk ^C| |D| ^E|F| ^G| |A^Hb| |C| C7 | | |C Mixolydisk ^C| |D| ^E|F| ^G| |A^Hb| |C| C7 | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Modale skalaer fra melodisk moll (stigende) ===== | ||
+ | |||
+ | Melodisk moll stigende kalles jazz-moll. Den har stor sekst og stor septim. Som man ser minner den om durskalaen. Forskjellen er bare at tersen er liten (b3): | ||
+ | 1 - 2 - b3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 1 | ||
+ | 2 1 2 | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | Men denne lille forskjellen gjør stor harmonisk forskjell. | ||
+ | |||
+ | ^Akkordskala for melodisk moll |||||||||||| | ||
+ | |C-melodisk mollskala ^C^D^Eb^F^G^A^B^C^D^Eb^F| | ||
+ | ^ Cm |C| |Eb| |G| | | | | | | | ||
+ | ^ Dm | |D| |F| |A| | | | | | | ||
+ | ^ Ebaug | | |Eb| |G| |B| | | | | | ||
+ | ^ F | | | |F| |A| |C| | | | | ||
+ | ^ G | | | | |G| |B| |D| | | | ||
+ | ^ Adim | | | | | |A| |C| |Eb| | | ||
+ | ^ Bdim | | | | | | |B| |D| |F| | ||
+ | |Intervaller ^1^2^b3^4^5^6^7^1^2^b3^4| | ||
+ | |||
+ | De modale skalaene som kan hentes ut fra melodisk moll er følgende. | ||
+ | |||
+ | ^Skalatrinn^ Modale skalaer fra melodisk moll |^ passert til akkorder som | | ||
+ | ^ i ^ Melodisk moll (stigende), Jazzmoll | 1 2 b3 4 5 6 7 | CmMaj7 | | ||
+ | ^ ii ^ Dorisk b2 | 1 b2 b3 4 5 6 b7 | Cm, Cm6, Cm7, C7sus4(b9), C7sus4(b13)| | ||
+ | ^ III ^ Lydisk #5 | 1 2 3 #4 #5 6 7 | Cmaj7+, Cmaj7(#11), Cmaj9| | ||
+ | ^ IV ^ Lydisk b7 | 1 2 3 #4 5 6 b7 | C7(b5), C7, C9, C13, C7(#11) | | ||
+ | ^ V ^ Mixolydisk b6 | 1 2 3 4 5 b6 b7 | C7, C9, C7(b13) | | ||
+ | ^ vi ^ Lokrisk 9 | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | Cm7(b5), Cm11(b5), Cm9(b5), Cm11(b5), Cm7(b13) | | ||
+ | ^ VII ^ Superlokrisk | 1 #2 3 b5 #5 b7 | C7(#5), C7(b5), C7(b9), |