Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
dim7 [d.m.Y H:i] – admin | dim7 [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 226: | Linje 226: | ||
Ikke bare er C6 samme grep og samme akkordtoner som Am7, men C6 er også samme grep som neste inversjon av Dm7, som ligger en kvart (5 bånd) opp på gripebrettet. | Ikke bare er C6 samme grep og samme akkordtoner som Am7, men C6 er også samme grep som neste inversjon av Dm7, som ligger en kvart (5 bånd) opp på gripebrettet. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Ddim7 = Fdim7 = Abdim7 = Bdim7 ==== | ||
+ | |||
+ | Ddim7 har også de samme akkordtoner som tre andre dim7-akkorder, | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | F Ab Cb Ebb = Fdim7 | ||
+ | Ab B D F = Abdim7 | ||
+ | B D F Ab = Bdim7 | ||
+ | |||
+ | ==== En dim7-akkord kan fungere som fire forskjellige dominanter ==== | ||
+ | |||
+ | (G) B D F Ab = G7b9(noR) | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== En dim7-akkord kan dermed oppløses i (eller modulere til) fire forskjellige tonikaer ==== | ||
+ | |||
+ | I og med at en dim7-akkord kan fungere som fire forskjellige dominanter (V-akkorder), | ||
+ | |||
+ | Tar vi G7b9 over som eksempel kan den oppløses i C, Eb, Gb og A: | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | En og samme dim7-akkord kan alså fungere som dominanten som leder til tonika i fire forskjellige tonearter. Så hvis vi følger eksemplet, så kan altså ethvert grep for Ddim7, Fdim7, Abdim7 og Bdim7 brukes som V-akkorden som leder til I-akkorden i C-dur og C-moll, Eb-dur og E-moll, Gb-dur og G-moll, A-dur og A-moll. | ||
+ | |||
+ | |||
===== Forminsket skala ===== | ===== Forminsket skala ===== |