Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
oretrening [d.m.Y H:i] – admin | oretrening [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 12: | Linje 12: | ||
Så **relativt gehør** - er da det å identifisere en gitt note ved å sammenligne med en referansenote. Faget hørelære dreier seg om det relative gehøret. Og for gitarister vil det da si å bygge opp forbindelser mellom øret, fingre og lyden fra instrumentet, | Så **relativt gehør** - er da det å identifisere en gitt note ved å sammenligne med en referansenote. Faget hørelære dreier seg om det relative gehøret. Og for gitarister vil det da si å bygge opp forbindelser mellom øret, fingre og lyden fra instrumentet, | ||
- | En begynner gjerne med [[gripebrettet: | + | En begynner gjerne med [[gripebrettet: |
- | Det er også massevis av programvare, | + | Og det å synge først, og så sjekke på instrumentet ditt det er noe du kan gjøre også med akkorder og skalaer. Et kjempetips der er å ta for deg akkordfølger og så synge akkordtonene mens du spiller. En akkordfølge som | C | F | G7 | Am | der har akkordene følgende toner: |
+ | ^ AKKORDFØLGE ^ C ^ F ^ G ^ Am | | ||
+ | ^ Grunntonen | ||
+ | ^ Tersen | ||
+ | ^ Kvinten | ||
+ | |||
+ | En annen måte er å relatere intervaller til noe du allerede kan. | ||
+ | |||
+ | En måte kan være å relatere ethvert intervall til durskalaen. Alle kan jo synge durskalaen, do-re-mi... ved å lage deg små melodier som du synger fra intervallet og opp til oktaven i durskalaen, eller ned til grunntonen. | ||
+ | |||
+ | Her er ett eksempel på hvordan du kan synge intervallet stor septim opp til oktaven: | ||
+ | |||
+ | {{ :: | ||
+ | |||
+ | En annen måte å relatere intervaller til noe kjent er å koble dem til melodier du allerede kjenner. Eller melodier du selv lager deg. | ||
+ | |||
+ | Det er også massevis av annen programvare, | ||
Deretter går man over til enkle akkorder, treklanger. og synge treklangenes toner, bestemme om det er dur- og moll, forminsket, ren eller forstørret kvint, om akkorden er i grunnstilling eller i første og andre omvending osv. | Deretter går man over til enkle akkorder, treklanger. og synge treklangenes toner, bestemme om det er dur- og moll, forminsket, ren eller forstørret kvint, om akkorden er i grunnstilling eller i første og andre omvending osv. |