Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
modus [d.m.Y H:i] – admin | modus [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
~~NOTOC~~ | ~~NOTOC~~ | ||
- | {{:: | + | < |
+ | {{:: | ||
+ | --></ | ||
+ | |||
+ | |||
====== Modale skaler ====== | ====== Modale skaler ====== | ||
Linje 14: | Linje 19: | ||
^4. | ^4. | ||
^5. | ^5. | ||
- | ^6. |Aiolisk | + | ^6. |Eolisk eller aiolisk |
^7. | ^7. | ||
Linje 24: | Linje 29: | ||
^5. | ^5. | ||
^2. | ^2. | ||
- | ^6. | + | ^6. |Eolisk /Aiolisk |
^3. | ^3. | ||
^7. | ^7. | ||
Linje 34: | Linje 39: | ||
+ | Det kan være nyttig å spille og visualisere skalaer på en streng på gitaren. Her er de illustrert med trinn og noter med c som grunntone, og logisk ordnet som i tabellen over: | ||
+ | {{ : | ||
+ | Øvelser nybegynner: Spill skalaene opp og ned, og og opp og ned i terser og andre sekvenser du måtte finne på. | ||
+ | Øvelser for nybegynnere: | ||
+ | {{ : | ||
+ | Øvelser for viderekomne: | ||
+ | Øvelse for mer avanserte: Bruk den tiden du trenger - det kan ta uker og måneder å få det til - på å spill dem til du HØRER forskjellen på dem, slik at du kan skille mellom dem, og gjenkjenne og identifisere dem når du hører dem. Begynn med to og to. | ||
+ | ØVELSE: Syng med til du kan synge notene. Altså skalaen fra grunntone og opp til septimen og ned; fra grunntone og ned til sekunden og opp; opp og ned i terser. Deretter spill det samme. | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | <br clear=all />& | ||
+ | Lydiske akkorder: Cmaj7(# | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | Cmaj7 c8 d e f# g a b a | g f# e d c r r4 | c8 b a g f# e d e | f# g a b c r r4 | | ||
+ | c8 e d f# e g f# a | g b a c b d c r | c a b g a f# g e | f# d e c d b c r | | ||
+ | c8 a b g a f# g e | f# d e c d b c r | c e d f# e g f# a | g b a c b d c r | | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Ioniske akkorder: Cmaj7 | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | Cmaj7 c8 d e f g a b a | g f e d c r r4 | c8 b a g f e d e | f g a b c r r4 | | ||
+ | c8 e d f e g f a | g b a c b d c r | c a b g a f g e | f d e c d b c r | | ||
+ | c8 a b g a f g e | f d e c d b c r | c e d f e g f a | g b a c b d c r | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Miksolydiske akkorder C7, C9, C11, C13 | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | C7 c8 d e f g a bb a | g f e d c r r4 | c8 bb a g f e d e | f g a bb c r r4 | | ||
+ | c8 e d f e g f a | g bb a c bb d c r | c a bb g a f g e | f d e c d bb c r | | ||
+ | c8 a bb g a f g e | f d e c d bb c r | c e d f e g f a | g bb a c bb d c r | | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Doriske akkorder: Cm7 -> Cm6, Cm7 -> F7, Dm7 -> Cm7 | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | Cm7 c8 d eb f g a bb a | g f eb d c r r4 | c8 bb a g f eb d eb | f g a bb c r r4 | | ||
+ | c8 eb d f eb g f a | g bb a c bb d c r | c a bb g a f g eb | f d eb c d bb c r | | ||
+ | c8 a bb g a f g eb | f d eb c d bb c r | c eb d f eb g f a | g bb a c bb d c r | | ||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Aioliske akkorder Cm7, Cm7 -> Fm7 | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | Cm7 c8 d eb f g ab bb ab | g f eb d c r r4 | c8 bb ab g f eb d eb | f g ab bb c r r4 | | ||
+ | c8 eb d f eb g f ab | g bb ab c bb d c r | c ab bb g ab f g eb | f d eb c d bb c r | | ||
+ | c8 ab bb g ab f g eb | f d eb c d bb c r | c eb d f eb g f ab | g bb ab c bb d c r | | ||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Frygiske akkorder: C7sus4(b9) | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | C7sus c8 db eb f g ab bb ab | g f eb db c r r4 | c8 bb ab g f eb db eb | f g ab bb c r r4 | | ||
+ | c8 eb db f eb g f ab | g bb ab c bb db c r | c ab bb g ab f g eb | f db eb c db bb c r | | ||
+ | c8 ab bb g ab f g eb | f db eb c db bb c r | c eb db f eb g f ab | g bb ab c bb db c r | | ||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Lokriske akkorder: Cm7b5 | ||
+ | <div class=" | ||
+ | tempo 90 4/4 | Cm7-5 c8 db eb f gb ab bb ab | gb f eb db c r r4 | c8 bb ab gb f eb db eb | f gb ab bb c r r4 | | ||
+ | c8 eb db f eb gb f ab | gb bb ab c bb db c r | c ab bb gb ab f gb eb | f db eb c db bb c r | | ||
+ | c8 ab bb gb ab f gb eb | f db eb c db bb c r | c eb db f eb gb f ab | gb bb ab c bb db c r | | ||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | < | ||
{{ : | {{ : | ||
+ | --> | ||
+ | </ | ||
Skalatrinn: 1 2 3 4 5 6 7 | Skalatrinn: 1 2 3 4 5 6 7 | ||
Linje 367: | Linje 447: | ||
===== Modale skalaer fra melodisk moll (stigende) ===== | ===== Modale skalaer fra melodisk moll (stigende) ===== | ||
+ | |||
+ | Melodisk moll stigende kalles jazz-moll. Den har stor sekst og stor septim. Som man ser minner den om durskalaen. Forskjellen er bare at tersen er liten (b3): | ||
+ | 1 - 2 - b3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 1 | ||
+ | 2 1 2 | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | Men denne lille forskjellen gjør stor harmonisk forskjell. | ||
+ | |||
+ | ^Akkordskala for melodisk moll |||||||||||| | ||
+ | |C-melodisk mollskala ^C^D^Eb^F^G^A^B^C^D^Eb^F| | ||
+ | ^ Cm |C| |Eb| |G| | | | | | | | ||
+ | ^ Dm | |D| |F| |A| | | | | | | ||
+ | ^ Ebaug | | |Eb| |G| |B| | | | | | ||
+ | ^ F | | | |F| |A| |C| | | | | ||
+ | ^ G | | | | |G| |B| |D| | | | ||
+ | ^ Adim | | | | | |A| |C| |Eb| | | ||
+ | ^ Bdim | | | | | | |B| |D| |F| | ||
+ | |Intervaller ^1^2^b3^4^5^6^7^1^2^b3^4| | ||
+ | |||
+ | De modale skalaene som kan hentes ut fra melodisk moll er følgende. | ||
^Skalatrinn^ Modale skalaer fra melodisk moll |^ passert til akkorder som | | ^Skalatrinn^ Modale skalaer fra melodisk moll |^ passert til akkorder som | | ||
Linje 376: | Linje 476: | ||
^ vi ^ Lokrisk 9 | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | Cm7(b5), Cm11(b5), Cm9(b5), Cm11(b5), Cm7(b13) | | ^ vi ^ Lokrisk 9 | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | Cm7(b5), Cm11(b5), Cm9(b5), Cm11(b5), Cm7(b13) | | ||
^ VII ^ Superlokrisk | 1 #2 3 b5 #5 b7 | C7(#5), C7(b5), C7(b9), | ^ VII ^ Superlokrisk | 1 #2 3 b5 #5 b7 | C7(#5), C7(b5), C7(b9), | ||
- | param name= |