Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | melodisk_moll [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Melodisk moll ====== | ====== Melodisk moll ====== | ||
- | **Melodisk moll** | + | **Melodisk moll**, **jazzmoll**, |
+ | |||
+ | Melodisk moll har som durskalaen | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Dette forholdet kan du også tenke som mollaskala nederst og durskala øverst -dvs. som sammensatt av to tetrakorder, | ||
< | < | ||
Linje 28: | Linje 34: | ||
<box 480px right orange round|Melodisk moll symmetrisk?> | <box 480px right orange round|Melodisk moll symmetrisk?> | ||
- | Vi skiller mellom akkord | + | Det er to akkorder som er symmetriske |
- | Vi skiller også mellom grep og omvending. En akkord med tre akkordtoner, | + | Slik har en dim7-akkord akkordtonene grunntone (1) + liten ters (b3) + forminsket kvint (b5) + forminsket liten septim (bb7). Og avstanden mellom hver akkordtone er en liten ters: 1-->b3 = b3-->b5 = b5-->bb7 = bb7-->b3. Og det er det symmetriske ved den. |
- | To akkorder er symmetriske og som skapt for gitaren, nemlig forminsket septim (dim7) og forstørret treklang (aug). Disse er det færre grep av enn for andre akkorder. Fordi omvendingene av disse akkordene | + | En aug-akkord |
- | En dim7-akkord har disse akkordtonene: | + | Sånn er det bare for dim7 og aug-akkorder, selv om du også finner symmetri mellom altererte akkorder som kan flyttes opp eller ned fire bånd (liten ters) og fungere som [[akkorder: |
- | En aug-akkord er symmetrisk fordi avstanden mellom hver akkordtone er en stor ters. | + | Men siden den melodiske mollskalen inneholder |
- | Og, siden den melodiske mollskalen inneholder en forstørret treklang (her Ebaug), gjenfinner du den samme symmetrien i skalaen. Omvendinger av den forstørrede akkorden kan tas med samme grep fra skalatrinn tre (b3, liten ters), fem (G, C -> G = ren kvint) og syv (B, C -> B = stor septim): Ebaug, Gaug og Baug inneholder de samme notene. | + | Treklangen Ebaug inngår i sin tur i CmMaj7 -dvs. fireklang som bygges fra første trinn av den melodiske mollskalaen i C. |
- | + | ||
- | Treklangen Ebaug inngår i sin tur i CmMaj7 -dvs. den fireklang som bygges fra første trinn av den melodiske mollskalaen i C. | + | |
Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien er CmMaj7 = Ebaug/C = Gaug/C = Baug/C. | Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien er CmMaj7 = Ebaug/C = Gaug/C = Baug/C. | ||
Linje 46: | Linje 50: | ||
- | Sammenlignet med ren mollskala er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim: | + | Sammenlignet med ren mollskala |
- | ^ Ren A-mollskala | + | ^ Aiolisk |
- | ^ A melodisk moll | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# | | + | ^ A melodisk moll |
+ | |||
+ | ^Aiolisk | ||
+ | ^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7| | ||
Linje 63: | Linje 70: | ||
En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | ||
- | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | + | ^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| |
+ | ^Melodisk moll (mMaj7) | ||
+ | |||
+ | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | ||
Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. | Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. | ||
Linje 248: | Linje 258: | ||
</ | </ | ||
C-Melodisk_moll_stigendebr // | C-Melodisk_moll_stigendebr // | ||
- |