Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
jazz_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | jazz_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 72: | Linje 72: | ||
==== Shell-akkorder ==== | ==== Shell-akkorder ==== | ||
- | {{: | + | {{: |
De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. | De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. | ||
+ | |||
+ | Øvelse 1: Finn så mange grep du klarer for dominantseptimakkorden A7(no5), altså ved bare å spille grunntone (1), ters (3), og septimen (b7). Her er noen eksempler x0x03x; xxx223, 5x5x3x, 5x56xx; x-12-11-12-x-x... | ||
+ | |||
+ | Øvelse 2: Prøv deretter å legge til andre akkordtoner som dette: 5x543x = A9sus4, 5x532x = A7b9, 5x5322 = A13b9, 5x567x = A13, 5x566x = A7(b13). Den siste kan også skrives A7(# | ||
Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv). | Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv). | ||
Linje 101: | Linje 105: | ||
- det gjør det harmoniske bildet klarere | - det gjør det harmoniske bildet klarere | ||
- dermed er det bra for gehøret | - dermed er det bra for gehøret | ||
+ | |||
+ | === Akkordprogresjon med shell-akkorder === | ||
+ | |||
+ | Prøv shell-akkorder med progresjonen I-VI-II-V: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||