jazz_akkorder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Siste revisjonBegge sider neste revisjon
jazz_akkorder [d.m.Y H:i] adminjazz_akkorder [d.m.Y H:i] admin
Linje 39: Linje 39:
  
 **Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3):    **Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3):   
-  * Cm +  * Cm - **c-eb-g** 
-  * Cm(add9) +  * Cm(add9) - **c-eb-g-d** 
-  * Cmb5 +  * Cmb5 - **c-eb-gb** 
-  * Cm#5 +  * Cm#5 - **c-eb-g#** 
-  * Cm6 +  * Cm6 - **c-eb-g-a** 
-  * Cm7#5 +  * Cm7#5 - **c-eb-g#-bb** 
-  * Cm9 +  * Cm9 - **c-eb-g-bb-d**. Kvinten eller grunntonen kan sløyfes 
-  * Cm11 +  * Cm11 - **c-eb-g-bb-f**. 
-  * CmMaj7 +  * CmMaj7 - **c-eb-g-b** 
-  * CmMaj7b5 = CmMaj#11  +  * CmMaj7b5 = CmMaj#11 - **c-eb-gb-b**  
-  * Cm7#11+  * Cm7#11 - **c-eb-bb-f#** 
  
 **Dominantakkorder** er akkorder som alltid har en stor ters og liten septim. Det karakteristiske for disse akkordene er at de har tritonus-avstand mellom tersen (3) og septimen (b7):  **Dominantakkorder** er akkorder som alltid har en stor ters og liten septim. Det karakteristiske for disse akkordene er at de har tritonus-avstand mellom tersen (3) og septimen (b7): 
Linje 72: Linje 72:
  
 ==== Shell-akkorder ==== ==== Shell-akkorder ====
-Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon, altså til de tre grunnakkordene i jazz.+{{:akkorder:a7-shell-akkord.png?nolink |Shell-akkorden A7, eller rettere sagt A7(no5) sine akkordtoner på gitarhalsen opp til 15. bånd.}}Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon.
  
 De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen.  De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. 
 +
 +Øvelse 1: Finn så mange grep du klarer for dominantseptimakkorden A7(no5), altså ved bare å spille grunntone (1), ters (3), og septimen (b7). Her er noen eksempler x0x03x; xxx223, 5x5x3x, 5x56xx; x-12-11-12-x-x...
 +
 +Øvelse 2: Prøv deretter å legge til andre akkordtoner som dette: 5x543x = A9sus4, 5x532x = A7b9, 5x5322 = A13b9, 5x567x = A13, 5x566x = A7(b13). Den siste kan også skrives A7(#5).  
  
 Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv). Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv).
Linje 101: Linje 105:
     - det gjør det harmoniske bildet klarere     - det gjør det harmoniske bildet klarere
       - dermed er det bra for gehøret       - dermed er det bra for gehøret
 +
 +=== Akkordprogresjon med shell-akkorder ===
 +
 +Prøv shell-akkorder med progresjonen I-VI-II-V:
 +
 +{{:akkorder:1624-progresjon_d-dur_shell-akkorder.png?nolink|Bilde av 1-2-6-5-progresjon i D-dur med shell-akkorder opp til femtende bånd}}
 +
  
  
  • jazz_akkorder.txt
  • Sist endret: 10 år siden
  • av admin