jazz_akkorder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjonBegge sider neste revisjon
jazz_akkorder [d.m.Y H:i] adminjazz_akkorder [d.m.Y H:i] admin
Linje 38: Linje 38:
  
  
-**Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3): CmCm6Cm7#5Cm9, Cm11, CmMaj7 osv +**Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3):    
- +  * Cm - **c-eb-g** 
-**Dominantakkorder** er i jazz, akkorder som alltid har en stor ters og liten septim, og det som er det mest karakteristiske for disse akkordene er at du har en tritonus-avstand (skrives #4 eller b5) mellom tersen (3) og septimen (b7): C7 C7sus, C9, C11, C13 osv. Mollakkorder og dur-akkorder har aldri trinonusavstand mellom ters og septim. +  * Cm(add9) - **c-eb-g-d** 
 +  * Cmb5 - **c-eb-gb** 
 +  * Cm#5 - **c-eb-g#** 
 +  * Cm6 - **c-eb-g-a** 
 +  * Cm7#5 - **c-eb-g#-bb** 
 +  * Cm9 - **c-eb-g-bb-d**. Kvinten eller grunntonen kan sløyfes 
 +  Cm11 - **c-eb-g-bb-f**. 
 +  * CmMaj7 **c-eb-g-b** 
 +  * CmMaj7b5 = CmMaj#11 **c-eb-gb-b**  
 +  * Cm7#11 - **c-eb-bb-f#** 
  
 +**Dominantakkorder** er akkorder som alltid har en stor ters og liten septim. Det karakteristiske for disse akkordene er at de har tritonus-avstand mellom tersen (3) og septimen (b7): 
 +  * C7
 +  * C7b5
 +  * C7#5 = C7+ = C7aug
 +  * C7#9
 +  * C7b9
 +  * C7#5b9
 +  * C7b5#9
 +  * C7b5b9
 +  * C9b5 = C9#11
 +  * C13b5
 +  * C13b9
 +  * C13#9
 +  * C7sus = C7sus4, besifres ofte som C11
 +  * C9sus = C9sus4
 +  * C9
 +  * C11
 +  * C13 osv.
  
  
 ==== Shell-akkorder ==== ==== Shell-akkorder ====
-Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon, altså til de tre grunnakkordene i jazz.+{{:akkorder:a7-shell-akkord.png?nolink |Shell-akkorden A7 på gitarhalsen.}}Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon, altså til de tre grunnakkordene i jazz.
  
 De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen.  De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. 
Linje 660: Linje 686:
  
 ===== Forminskede septimakkorder - dim7 ===== ===== Forminskede septimakkorder - dim7 =====
 +
 +
 +
 +
 **Besifring**: Cdim7, Cº7, Cº **Besifring**: Cdim7, Cº7, Cº
  
Linje 714: Linje 744:
  
  
-fortsettelse følger...+Omvendinger av G7dim 
 +{{gdim7-akkorder.png|Alle vanlige inversjoner av akkorden Gdim7 i drop2-, drop3- og drop2&4-akkordbygging eller voicing.}} 
 + 
  
 ===== Den høye "F"-akkorden - leksjon med Bob Patterson ===== ===== Den høye "F"-akkorden - leksjon med Bob Patterson =====
Linje 725: Linje 758:
  
  
-===== Jazz-skalaer =====+===== Akkorder og skalaer =====
  
-Forholdet mellom jazz-akkorder og jazz-skalaer+Forholdet mellom jazz-akkorder og skalaer
  
 <html><iframe width="100%" height="394" src="http://musescore.com/marcsabatella/scores/51204/embed" frameborder="0"></iframe><span><a href="http://musescore.com/marcsabatella/scores/51204">Jazz Scales</a> by <a href="http://musescore.com/marcsabatella">Marc Sabatella</a></span></html>  <html><iframe width="100%" height="394" src="http://musescore.com/marcsabatella/scores/51204/embed" frameborder="0"></iframe><span><a href="http://musescore.com/marcsabatella/scores/51204">Jazz Scales</a> by <a href="http://musescore.com/marcsabatella">Marc Sabatella</a></span></html> 
Linje 735: Linje 768:
 ===== Eksterne lenker ===== ===== Eksterne lenker =====
   * [[http://users.zoominternet.net/~joe.bianco/251-tutor/intro/intro.html|Matt Bianco's ii-V-I-Tutor]]   * [[http://users.zoominternet.net/~joe.bianco/251-tutor/intro/intro.html|Matt Bianco's ii-V-I-Tutor]]
 +  * [[http://www.jazzbooks.com/mm5/merchant.mvc?Screen=FQBK|Jamey Abersolds the "Jazz Handbook" ("red" book)]]
  • jazz_akkorder.txt
  • Sist endret: 10 år siden
  • av admin