Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
jazz_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | jazz_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 3: | Linje 3: | ||
I jazz er det vanlig å dele inn akkordene i tre typer: Dur-akkorder, | I jazz er det vanlig å dele inn akkordene i tre typer: Dur-akkorder, | ||
- | La oss teste det ut. En progressjon | + | La oss teste det ut. En [[akkorder: |
Påstanden er at alle akkordene i hver type kan brukes om hverandre. Du kan da plukke en hvilken som helst fra hver type og spille: Dm7-G7-Gmaj7. Sjekk ut: | Påstanden er at alle akkordene i hver type kan brukes om hverandre. Du kan da plukke en hvilken som helst fra hver type og spille: Dm7-G7-Gmaj7. Sjekk ut: | ||
Linje 38: | Linje 38: | ||
- | **Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3): Cm, Cm6, Cm7#5, Cm9, Cm11, CmMaj7 osv | + | **Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3): |
- | + | * Cm - **c-eb-g** | |
- | **Dominantakkorder** er i jazz, akkorder som alltid har en stor ters og liten septim, og det som er det mest karakteristiske for disse akkordene er at du har en tritonus-avstand (skrives | + | * Cm(add9) - **c-eb-g-d** |
+ | * Cmb5 - **c-eb-gb** | ||
+ | * Cm#5 - **c-eb-g# | ||
+ | * Cm6 - **c-eb-g-a** | ||
+ | * Cm7#5 - **c-eb-g# | ||
+ | * Cm9 - **c-eb-g-bb-d**. Kvinten eller grunntonen kan sløyfes | ||
+ | * Cm11 - **c-eb-g-bb-f**. | ||
+ | * CmMaj7 | ||
+ | * CmMaj7b5 = CmMaj#11 - **c-eb-gb-b** | ||
+ | * Cm7#11 - **c-eb-bb-f# | ||
+ | **Dominantakkorder** er akkorder som alltid har en stor ters og liten septim. Det karakteristiske for disse akkordene er at de har tritonus-avstand mellom tersen (3) og septimen (b7): | ||
+ | * C7 | ||
+ | * C7b5 | ||
+ | * C7#5 = C7+ = C7aug | ||
+ | * C7#9 | ||
+ | * C7b9 | ||
+ | * C7#5b9 | ||
+ | * C7b5#9 | ||
+ | * C7b5b9 | ||
+ | * C9b5 = C9#11 | ||
+ | * C13b5 | ||
+ | * C13b9 | ||
+ | * C13#9 | ||
+ | * C7sus = C7sus4, besifres ofte som C11 | ||
+ | * C9sus = C9sus4 | ||
+ | * C9 | ||
+ | * C11 | ||
+ | * C13 osv. | ||
Linje 50: | Linje 76: | ||
De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. | De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. | ||
- | Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuelle altereringer | + | Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering |
- | **Altereringer** er akkorder med endret kvint og none: b5, #5, b9, #9 | + | **Alterering** er akkorder med endret kvint og none: b5, #5, b9, #9 |
**Ekstensjoner** er terser som er lagt til akkorder over septimen (eller sekten): 9, b11, 11, #11, b13, 13 | **Ekstensjoner** er terser som er lagt til akkorder over septimen (eller sekten): 9, b11, 11, #11, b13, 13 | ||
- | **Shell-akkorder** er altså akkorder der du ser bort fra kvint, | + | **Shell-akkorder** er altså akkorder der du kan sløyfe |
Eksempel på blues-progresjon med shell-akkorder med grunntone: | Eksempel på blues-progresjon med shell-akkorder med grunntone: | ||
Linje 645: | Linje 671: | ||
- | Eksempel på bruk i progressjon: ii-V-I i F-moll: Gm7b5 | C7 | FmMaj7 | + | Eksempel på bruk i progresjon: ii-V-I i F-moll: Gm7b5 | C7 | FmMaj7 |
Linje 660: | Linje 686: | ||
===== Forminskede septimakkorder - dim7 ===== | ===== Forminskede septimakkorder - dim7 ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
**Besifring**: | **Besifring**: | ||
Linje 714: | Linje 744: | ||
- | fortsettelse følger... | + | Omvendinger av G7dim |
+ | {{gdim7-akkorder.png|Alle vanlige inversjoner av akkorden Gdim7 i drop2-, drop3- og drop2& | ||
+ | |||
===== Den høye " | ===== Den høye " | ||
Linje 723: | Linje 756: | ||
Beskrivelse: | Beskrivelse: | ||
**Last ned** [[http:// | **Last ned** [[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Akkorder og skalaer ===== | ||
+ | |||
+ | Forholdet mellom jazz-akkorder og skalaer | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | |||
===== Eksterne lenker ===== | ===== Eksterne lenker ===== | ||
* [[http:// | * [[http:// | ||
+ | * [[http:// |