Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
jazz_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | jazz_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 3: | Linje 3: | ||
I jazz er det vanlig å dele inn akkordene i tre typer: Dur-akkorder, | I jazz er det vanlig å dele inn akkordene i tre typer: Dur-akkorder, | ||
- | La oss teste det ut. En progressjon | + | La oss teste det ut. En [[akkorder: |
Påstanden er at alle akkordene i hver type kan brukes om hverandre. Du kan da plukke en hvilken som helst fra hver type og spille: Dm7-G7-Gmaj7. Sjekk ut: | Påstanden er at alle akkordene i hver type kan brukes om hverandre. Du kan da plukke en hvilken som helst fra hver type og spille: Dm7-G7-Gmaj7. Sjekk ut: | ||
Linje 38: | Linje 38: | ||
- | **Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3): Cm, Cm6, Cm7#5, Cm9, Cm11, CmMaj7 osv | + | **Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3): |
- | + | * Cm - **c-eb-g** | |
- | **Dominantakkorder** er i jazz, akkorder som alltid har en stor ters og liten septim, og det som er det mest karakteristiske for disse akkordene er at du har en tritonus-avstand (skrives | + | * Cm(add9) - **c-eb-g-d** |
+ | * Cmb5 - **c-eb-gb** | ||
+ | * Cm#5 - **c-eb-g# | ||
+ | * Cm6 - **c-eb-g-a** | ||
+ | * Cm7#5 - **c-eb-g# | ||
+ | * Cm9 - **c-eb-g-bb-d**. Kvinten eller grunntonen kan sløyfes | ||
+ | * Cm11 - **c-eb-g-bb-f**. | ||
+ | * CmMaj7 | ||
+ | * CmMaj7b5 = CmMaj#11 - **c-eb-gb-b** | ||
+ | * Cm7#11 - **c-eb-bb-f# | ||
+ | **Dominantakkorder** er akkorder som alltid har en stor ters og liten septim. Det karakteristiske for disse akkordene er at de har tritonus-avstand mellom tersen (3) og septimen (b7): | ||
+ | * C7 | ||
+ | * C7b5 | ||
+ | * C7#5 = C7+ = C7aug | ||
+ | * C7#9 | ||
+ | * C7b9 | ||
+ | * C7#5b9 | ||
+ | * C7b5#9 | ||
+ | * C7b5b9 | ||
+ | * C9b5 = C9#11 | ||
+ | * C13b5 | ||
+ | * C13b9 | ||
+ | * C13#9 | ||
+ | * C7sus = C7sus4, besifres ofte som C11 | ||
+ | * C9sus = C9sus4 | ||
+ | * C9 | ||
+ | * C11 | ||
+ | * C13 osv. | ||
==== Shell-akkorder ==== | ==== Shell-akkorder ==== | ||
- | Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon, altså til de tre grunnakkordene i jazz. | + | {{: |
De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. | De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. | ||
- | Shell-akkorder finner | + | Øvelse 1: Finn så mange grep du klarer for dominantseptimakkorden A7(no5), altså |
- | **Altereringer** er akkorder med endret kvint og none: b5, #5, b9, #9 | + | Øvelse 2: Prøv deretter å legge til andre akkordtoner som dette: 5x543x = A9sus4, 5x532x = A7b9, 5x5322 = A13b9, 5x567x = A13, 5x566x = A7(b13). Den siste kan også skrives A7(# |
+ | |||
+ | Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv). | ||
+ | |||
+ | **Alterering** er akkorder med endret kvint og none: b5, #5, b9, #9 | ||
**Ekstensjoner** er terser som er lagt til akkorder over septimen (eller sekten): 9, b11, 11, #11, b13, 13 | **Ekstensjoner** er terser som er lagt til akkorder over septimen (eller sekten): 9, b11, 11, #11, b13, 13 | ||
- | **Shell-akkorder** er altså akkorder der du ser bort fra kvint, | + | **Shell-akkorder** er altså akkorder der du kan sløyfe |
Eksempel på blues-progresjon med shell-akkorder med grunntone: | Eksempel på blues-progresjon med shell-akkorder med grunntone: | ||
Linje 80: | Linje 110: | ||
=== Akkordskala med shell-akkorder === | === Akkordskala med shell-akkorder === | ||
- | Høyreklikk på bildet | + | < |
< | < | ||
+ | < | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Jazz-gitaristen // | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | |||
+ | For mer avansert stoff om shell-akkorder sjekk //Steve Herberman// sine leksjoner på [[http:// | ||
Linje 507: | Linje 544: | ||
=== Øvelse: Blue Bossa med shell-akkorder === | === Øvelse: Blue Bossa med shell-akkorder === | ||
- | I jazz er spørsmålet om en akkord er en dominant-akkord (stor ters og liten septim: 3+b7), en mollakkord | + | I jazz er spørsmålet om en akkord er en dominant-akkord (stor ters og liten septim: 3+b7), en mollakkorobject width=d |
Det er da de tre akkordtypene som utgjør den harmoniske grunnstrukturen i jazz. Og innenfor den rammen, er det helt fritt, du kan bruke akkurat hva du finner at måtte passe av omvendinger, | Det er da de tre akkordtypene som utgjør den harmoniske grunnstrukturen i jazz. Og innenfor den rammen, er det helt fritt, du kan bruke akkurat hva du finner at måtte passe av omvendinger, | ||
Linje 638: | Linje 675: | ||
- | Eksempel på bruk i progressjon: ii-V-I i F-moll: Gm7b5 | C7 | FmMaj7 | + | Eksempel på bruk i progresjon: ii-V-I i F-moll: Gm7b5 | C7 | FmMaj7 |
Linje 653: | Linje 690: | ||
===== Forminskede septimakkorder - dim7 ===== | ===== Forminskede septimakkorder - dim7 ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
**Besifring**: | **Besifring**: | ||
Linje 707: | Linje 748: | ||
- | fortsettelse følger... | + | Omvendinger av G7dim |
+ | {{gdim7-akkorder.png|Alle vanlige inversjoner av akkorden Gdim7 i drop2-, drop3- og drop2& | ||
+ | |||
===== Den høye " | ===== Den høye " | ||
Linje 716: | Linje 760: | ||
Beskrivelse: | Beskrivelse: | ||
**Last ned** [[http:// | **Last ned** [[http:// | ||
- | <imageflow | + | |
+ | |||
+ | ===== Akkorder og skalaer ===== | ||
+ | |||
+ | Forholdet mellom jazz-akkorder og skalaer | ||
+ | |||
+ | <html>< | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Eksterne lenker ===== | ||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[http://www.jazzbooks.com/mm5/merchant.mvc? |