Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
gripebrettet:intervaller [d.m.Y H:i] – admin | gripebrettet:intervaller [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 11: | Linje 11: | ||
Slik kan C-durskalaen - do-re-mi-fa-sol-la-ti-do - defineres ved skalatonenes avstand til grunntonen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. Tallene her svarer til å telle opp de hvite tangentene på et piano fra C til B. | Slik kan C-durskalaen - do-re-mi-fa-sol-la-ti-do - defineres ved skalatonenes avstand til grunntonen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. Tallene her svarer til å telle opp de hvite tangentene på et piano fra C til B. | ||
- | < | + | < |
Eller, ved skalatonenes innbyrdes avstand oppover i skalaen: 2212221. 2 betegner her en heltone (to bånd opp på gitar), mens 1 betegner en halvtone (ett bånd opp på gitar). | Eller, ved skalatonenes innbyrdes avstand oppover i skalaen: 2212221. 2 betegner her en heltone (to bånd opp på gitar), mens 1 betegner en halvtone (ett bånd opp på gitar). | ||
Linje 171: | Linje 171: | ||
Interessant med heltoneskalaen er at hvis du harmoniserere den ved å ta annehver tone i skalaen, så finner du ikke annet enn seks << | Interessant med heltoneskalaen er at hvis du harmoniserere den ved å ta annehver tone i skalaen, så finner du ikke annet enn seks << | ||
+ | |||
+ | ===== Intervaller med partall og oddetall på notearket ===== | ||
+ | |||
+ | Noter kan også leses ved å se på intervaller, | ||
+ | |||
+ | Studér illustrasjonen nedenfor. Når grunntonen er på en linje faller alle intervallene med oddetall også på linjer. | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Noter med sekundavstand følger skalaen. | ||