Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | |||
fingertrening [d.m.Y H:i] – admin | fingertrening [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 8: | Linje 8: | ||
Du ønsker å oppnå uanstrengt kontroll og hurtighet. | Du ønsker å oppnå uanstrengt kontroll og hurtighet. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Høyre hånd - plekter ===== | ||
+ | |||
+ | Enhver har sin metode her. Men det kan være en idé å øve på å bare bruke håndledd når du slår an strengene med plekter. | ||
+ | |||
+ | ===== Venstre hånd ===== | ||
Her er noen tips i så måte: | Her er noen tips i så måte: | ||
* Venstre hånd: | * Venstre hånd: | ||
- Hold gitaren slik at gitarhalsen peker litt bort fra deg. Som om du holder et gevær. | - Hold gitaren slik at gitarhalsen peker litt bort fra deg. Som om du holder et gevær. | ||
- | - Tenk deg at gitaren og halsen er så stor og tung at du knapt kan rikke den. Og som om du skal gripe fatt i gitarhalsen og dra den til deg med stor kraft, grip tak i halsen med venstre hånd, og som om den er altfor tung til å kunne rikkes med fingertuppene slik at du må bruke hele hånda og få så godt tak som mulig for å klare å dra den til deg. Hold taket, og legg nå merke til hvordan fingre, tommel og håndledd naturlig befinner seg. Du ser fingre danner en jevn bue. Det er knapt noen bøy i håndleddet. Tommelen peker mot pekefingeren, | + | - Tenk deg at gitaren og halsen er så stor og tung at du knapt kan rikke den. Og som om du skal gripe fatt i gitarhalsen og dra den til deg med stor kraft, grip tak i halsen med venstre hånd, og som om den er altfor tung til å kunne rikkes med fingertuppene slik at du må bruke hele hånda og få så godt tak som mulig for å klare å dra den til deg. Hold taket, og legg nå merke til hvordan fingre, tommel og håndledd naturlig befinner seg. Du ser fingre danner en jevn bue. Det er knapt noen bøy i håndleddet. Tommelen peker mot pekefingeren, |
- | - Slipp så forsiktig opp det taket du har om gitarhalsen, | + | - Slipp så forsiktig opp det taket du har om gitarhalsen, |
- | - Prøv så å spille en skala eller noe. La bevegelsen i venstre hånds fingre gå fra fingrenes rot-ledd. | + | - Prøv så å spille en skala eller noe. La bevegelsen i venstre hånds fingre gå fra fingrenes rot-ledd. |
- Fokuser på å unngå å aktivere eller stresse annen muskulaturen. Muskler som styrer andre fingerledd eller andre deler av hånd og arm, nakke og kropp. All bevegelse kommer uanstrengt via fingrenes rot-ledd, og slik at hånda på gripebrettet, | - Fokuser på å unngå å aktivere eller stresse annen muskulaturen. Muskler som styrer andre fingerledd eller andre deler av hånd og arm, nakke og kropp. All bevegelse kommer uanstrengt via fingrenes rot-ledd, og slik at hånda på gripebrettet, | ||
- Beveg fingrene sakte og sikkert. Søk presise og nøyaktige bevegelser, ikke hastighet. Da kommer hastigheten etterhvert. | - Beveg fingrene sakte og sikkert. Søk presise og nøyaktige bevegelser, ikke hastighet. Da kommer hastigheten etterhvert. | ||
Linje 31: | Linje 38: | ||
Prøv nå å bevege en finger fra rotleddet og slapp så helt av igjen. Rotleddet vender da med relativt stor kraft tilbake til sin éne naturlig hvilestilling. | Prøv nå å bevege en finger fra rotleddet og slapp så helt av igjen. Rotleddet vender da med relativt stor kraft tilbake til sin éne naturlig hvilestilling. | ||
- | Det andre fingerledd hviler i ulik stilling når du først | + | Det andre fingerledd hviler i ulik stilling når du først |
Andre leddet er som spent opp mellom to stramme strikker. Bevegelse i begge retninger fører tilbake til samme stilling ved hvile. Nesten uansett hvor liten bevegelsen har vært, vil avslapping etter aktivering av rotleddets muskler bringe fingeren tilbake til hvilestilling. | Andre leddet er som spent opp mellom to stramme strikker. Bevegelse i begge retninger fører tilbake til samme stilling ved hvile. Nesten uansett hvor liten bevegelsen har vært, vil avslapping etter aktivering av rotleddets muskler bringe fingeren tilbake til hvilestilling. | ||
Linje 42: | Linje 49: | ||
En tredje rent fysisk ting både for klimprefingrene og for å få en uanstrengt venstrehånd eller den hånd du bruker til å klemme ned strengene, er å tenke på et egg eller en brokonstruksjon, | En tredje rent fysisk ting både for klimprefingrene og for å få en uanstrengt venstrehånd eller den hånd du bruker til å klemme ned strengene, er å tenke på et egg eller en brokonstruksjon, | ||
+ | |||