Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
fingertrening [d.m.Y H:i] – ekstern redigering 127.0.0.1 | fingertrening [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 350: | Linje 350: | ||
===== Akkordskifter ===== | ===== Akkordskifter ===== | ||
- | Øvelse på akkordskifter er god fingertrening. Og det er viktig for å god flyt når du spiller akkordprogresjoner. | ||
- | Triks 1: Være mest mulig gjerrig med fingerbevegelsene. Øve på typiske akkorskifter sånn at fingrene | + | {{ :v-i_med-akkordene-d-til-g.png? |
- | Triks 2: Bruk fingre som hengsler ved akkordskifter: | + | Men ofte er det ikke nødvendig. Det er ofte en eller to fingre som ikke behøver å løftes eller bytte streng. |
- | Øvelse: Skift mellom grepene D og G. | + | De kan du da bruke som << |
+ | |||
+ | Det kan du ofte finne ut av det ved å sjekke om akkordene har noen noter til felles. | ||
+ | |||
+ | Hvis vi tar notene til akkordene D og G, har de for eksempel noten D til felles: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Det er noten som befinner seg under ringfingeren på begge grepene. Da kan ringfingeren kan da være det faste punkt de flytter fingrene rundt. | ||
+ | |||
+ | Øvelse: Skift mellom | ||
| | ||
Linje 365: | Linje 376: | ||
--------2---------2---------2--- | --------2---------2---------2--- | ||
--------3---------3---------3--- | --------3---------3---------3--- | ||
- | |||
- | Legg merke til at du kan la ringfingeren (3) være felles for dem. | ||
- | |||
- | D G | ||
- | ---2(2)-- | ||
- | ---3(3)-- | ||
- | ---2(1)-- | ||
- | ---0 ---- ----0----- | ||
- | --------- | ||
- | --------- | ||
- | Fingersettingen i parantes | ||
- | |||
- | Øve på å holde ringfingeren fast slik at du kune beveger på pekefingeren og langfinger. | ||
- | |||
- | OBS! Pass på å ikke å prøve å bytte raskere enn du spiller rent og riktig. Det er bedre å gjøre det sakte og sikkert enn raskt og upresist. Jo roligere og mer avslappet og korrekt du øver inn ting, jo raskere kan du tilslutt bli, og jo mindre feil vil du øve inn, som du så må rette på senere. | ||
- | Her er en annen variant med en " | + | Her er en annen variant med et << |
- | Øvelser: | + | Øvelser: |
- | | + | |
- | | + | ----0----- E |
- | | + | |
- | ---2(1)-- A | + | |
- | | + | |
- | --------- | + | ----0----- A --------- |
--------- | --------- | ||
Linje 433: | Linje 429: | ||
En annen ting du kan øve på i så måte er å posisjonere fingrene over strengene slik at du sette ned alle fingrene samtidig når du tar et grep. | En annen ting du kan øve på i så måte er å posisjonere fingrene over strengene slik at du sette ned alle fingrene samtidig når du tar et grep. | ||
- | Det er som nevnt like viktig å få en uanstengt og riktig | + | Det er som viktig å både få ledig vridning på hånden |
For eksempel er overgangen mellom Fmaj7 og G7 nedenfor, lite annet enn en vridning av håndleddet. | For eksempel er overgangen mellom Fmaj7 og G7 nedenfor, lite annet enn en vridning av håndleddet. |