Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
fingertrening [d.m.Y H:i] – admin | fingertrening [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | ====== Teknikk - Fingertrening ====== | ||
+ | |||
Det viktigste på denne siden er avsnittet [[# | Det viktigste på denne siden er avsnittet [[# | ||
Linje 5: | Linje 7: | ||
====== Fingertrening for gitarister ====== | ====== Fingertrening for gitarister ====== | ||
- | For å få uanstrengt kontroll og hurtighet | + | Du ønsker |
- | -Trene på å bruke fingrenes rotledd | + | |
- | -Begynn | + | Her er noen tips i så måte: |
+ | | ||
+ | | ||
+ | - Tenk deg at gitaren og halsen er så stor og tung at du knapt kan rikke den. Og som om du skal gripe fatt i gitarhalsen og dra den til deg med stor kraft, grip tak i halsen med venstre hånd, og som om den er altfor tung til å kunne rikkes med fingertuppene slik at du må bruke hele hånda | ||
+ | - Slipp så forsiktig opp det taket du har om gitarhalsen, | ||
+ | - Prøv så å spille en skala eller noe. La bevegelsen i venstre hånds fingre gå fra fingrenes rot-ledd. | ||
+ | - Fokuser på å unngå å aktivere | ||
+ | - Beveg fingrene | ||
Muskulaturen som styrer fingrenes første ledd - rotleddet - fungerer annerledes enn muskulaturen som styrer fingrenes andre og tredje ledd. | Muskulaturen som styrer fingrenes første ledd - rotleddet - fungerer annerledes enn muskulaturen som styrer fingrenes andre og tredje ledd. | ||
Linje 14: | Linje 23: | ||
- muskulaturen som kontrollerer rotleddet, er uavhengige for hver finger. | - muskulaturen som kontrollerer rotleddet, er uavhengige for hver finger. | ||
- | Hvis du vender deg til å slappe helt av i fingrene straks du med rotleddet har slått an, eller holdt ned en streng, slik fingrene da liksom spretter tilbake til utgangsposisjonen, | + | Hvis du vender deg til å slappe helt av i fingrene straks du med rotleddet har slått an, eller holdt ned en streng, slik fingrene da liksom spretter tilbake til utgangsposisjonen, |
Sjekk selv: Observer fingrenes bevegelse fra rotleddet og fra de øvrige leddene når du slappe helt av i hånda og snur hånda slik at håndflaten vender oppover, og deretter nedover, mens du altså er helt avslappet i hele hånda. | Sjekk selv: Observer fingrenes bevegelse fra rotleddet og fra de øvrige leddene når du slappe helt av i hånda og snur hånda slik at håndflaten vender oppover, og deretter nedover, mens du altså er helt avslappet i hele hånda. | ||
Linje 350: | Linje 359: | ||
===== Akkordskifter ===== | ===== Akkordskifter ===== | ||
- | Øvelse på å skifte mellom akkorder er god fingertrening. Og det sier seg selv at det er viktig for å god flyt når du spiller akkordprogresjoner. | ||
- | Kluet er for det første å være mest mulig gjerrig | + | {{ : |
- | Generelt kan man si at jo flere fingre du må flytt fra en streng til en annen. jo vanskeligere blir det. Men ofte er det en eller to fingre som ikke bytter streng. Ved å merke seg og få et bevisst forhold til hvilke finger som ikke bytter | + | Men ofte er det ikke nødvendig. Det er ofte en eller to fingre som ikke behøver |
- | Du kan da bruk fingre | + | De kan du da bruke som << |
- | Hvis man ser på akkordene D og G... | + | Det kan du ofte finne ut av det ved å sjekke om akkordene har noen noter til felles. |
+ | |||
+ | Hvis vi tar notene til akkordene D og G, har de for eksempel noten D til felles: | ||
{{: | {{: | ||
Linje 364: | Linje 374: | ||
{{: | {{: | ||
- | ... så ser man at de har noen note til felles, nemlig noten D. | + | Det er noten som befinner seg under ringfingeren på begge grepene. Da kan ringfingeren kan da være det faste punkt de flytter fingrene rundt. |
- | Øvelse: Skift mellom de vanligste grepene for akkordene D og G. Hvilke finger kan her fungere som ankerfeste? | + | Øvelse: Skift mellom de vanligste grepene for akkordene D og G, ved å holde ringfingeren fast slik at du kun beveger på pekefingeren og langfinger. |
| | ||
Linje 375: | Linje 385: | ||
--------2---------2---------2--- | --------2---------2---------2--- | ||
--------3---------3---------3--- | --------3---------3---------3--- | ||
- | |||
- | Legg merke til at du kan la ringfingeren (3) være felles for dem. | ||
- | |||
- | D G | ||
- | ---2(2)-- | ||
- | ---3(3)-- | ||
- | ---2(1)-- | ||
- | ---0 ---- ----0----- | ||
- | --------- | ||
- | --------- | ||
- | Fingersettingen i parantes | ||
- | |||
- | Øve på å holde ringfingeren fast slik at du kune beveger på pekefingeren og langfinger. | ||
- | |||
- | OBS! Pass på å ikke å prøve å bytte raskere enn du spiller rent og riktig. Det er bedre å gjøre det sakte og sikkert enn raskt og upresist. Jo roligere og mer avslappet og korrekt du øver inn ting, jo raskere kan du tilslutt bli, og jo mindre feil vil du øve inn, som du så må rette på senere. | ||
Her er en annen variant med et << | Her er en annen variant med et << | ||
- | Øvelser: For standargrepene | + | Øvelser: For standardgrepene |
Linje 443: | Linje 438: | ||
En annen ting du kan øve på i så måte er å posisjonere fingrene over strengene slik at du sette ned alle fingrene samtidig når du tar et grep. | En annen ting du kan øve på i så måte er å posisjonere fingrene over strengene slik at du sette ned alle fingrene samtidig når du tar et grep. | ||
- | Det er som nevnt like viktig å få en uanstengt og riktig | + | Det er som viktig å både få ledig vridning på hånden |
For eksempel er overgangen mellom Fmaj7 og G7 nedenfor, lite annet enn en vridning av håndleddet. | For eksempel er overgangen mellom Fmaj7 og G7 nedenfor, lite annet enn en vridning av håndleddet. |