Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
fingertrening [d.m.Y H:i] – opprettet admin | fingertrening [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Fingertrening ====== | + | Det viktigste på denne siden er avsnittet [[# |
- | ØVELSE: Uavhengighet i fingremuskulaturen inne i hånda. | + | Se også [[Oppvarming]] |
- | Legg venstre hånds fingre an mot 5 streng, slik at alle fingrtuppene så vidt berører strengen. Klem så vekselvis pekefinger og ringfinger samtidig som de to andre er helt i ro, og klem så ned langfinger og lillefinger mens de andre to fingrene er helt i ro. Det er viktig å gjøre dette så sakte at du ikke beveger de fingrene som skal være i ro. Gjenta bevegelsen en hundre ganger hver dag. Pass på at det leddet du klemmer ned med er fingrenes rotledd. | + | |
- | Denne øvelsen kan du også gjøre med enkeltfingre og med veksling mellom andre fingerpar. Det kan også være nyttig å gjøre det samme med | + | ====== Fingertrening for gitarister ====== |
+ | |||
+ | For å få uanstrengt kontroll og hurtighet må du være bevisst på to ting. | ||
+ | -Trene på å bruke fingrenes rotledd og unngå å aktivere muskulaturen som styrer andre fingerledd, slik at all bevegelse kommer via fingrenes rotledd. | ||
+ | -Begynn sakte og sikkert. Søk presise og nøyaktige bevegelser, ikke hastighet. Da kommer hastigheten etterhvert. | ||
+ | |||
+ | Muskulaturen som styrer fingrenes første ledd - rotleddet - fungerer annerledes enn muskulaturen som styrer fingrenes andre og tredje ledd. | ||
+ | - det har bare én hvilestilling, | ||
+ | - det som en strikk med sterk dragning tilbake til hvileposisjonen | ||
+ | - muskulaturen som kontrollerer rotleddet, er uavhengige for hver finger. | ||
+ | |||
+ | Hvis du vender deg til å slappe helt av i fingrene straks du med rotleddet har slått an, eller holdt ned en streng, slik fingrene da liksom spretter tilbake til utgangsposisjonen, | ||
+ | |||
+ | Sjekk selv: Observer fingrenes bevegelse fra rotleddet og fra de øvrige leddene når du slappe helt av i hånda og snur hånda slik at håndflaten vender oppover, og deretter nedover, mens du altså er helt avslappet i hele hånda. | ||
+ | |||
+ | Du ser at du da særlig har mye bevegelse i fingrenes andre ledd. Bevegelser fra dette leddet har ikke bare en hvilestilling. | ||
+ | |||
+ | Prøv nå å bevege en finger fra rotleddet og slapp så helt av igjen. Rotleddet vender da med relativt stor kraft tilbake til sin éne naturlig hvilestilling. | ||
+ | |||
+ | Det andre fingerledd hviler i ulik stilling når du først knyttr neven og slapper av, og deretter strekker ut fingrene og slapp av. | ||
+ | |||
+ | Andre leddet er som spent opp mellom to stramme strikker. Bevegelse i begge retninger fører tilbake til samme stilling ved hvile. Nesten uansett hvor liten bevegelsen har vært, vil avslapping etter aktivering av rotleddets muskler bringe fingeren tilbake til hvilestilling. | ||
+ | |||
+ | Konsekvensen er at hvis du slår an en streng med fingres andre og tredje ledd, vil avslapping ikke føre fingeren tilbake til utgangsposisjon! Du må da bevege fingrene tilbake til utgangsstilling. | ||
+ | |||
+ | Det er innsikten i disse forholdene du skal utnytte i opptrening av uahengighet i fingrene. Uavhengighet handler da om å vende seg til å bruke rotleddet for bevegelser både for å klemme ned bånd og for å slå an strenger, og særlig for klimprehånda, | ||
+ | |||
+ | Den andre tingen var å ta det sakte og rolige. Den uavhengige bevegelse som kreves for spille gitar uanstrengt blir litt som å trene opp en lam finger. Trikset er altså bevegelse fra rotledd. Og veien dit går gjennom svært sakte og små bevegelser, mange gjentakelser pluss en god porsjon tålmodighet. Gjøre gjerne fingerøvelser når du ser på teve, kjører bil elns. Vel og merke: øvelser på å bevege fingrene fra rotleddet uten å aktivere eller spenne muskler i andre ledd. | ||
+ | |||
+ | En tredje rent fysisk ting både for klimprefingrene og for å få en uanstrengt venstrehånd eller den hånd du bruker til å klemme ned strengene, er å tenke på et egg eller en brokonstruksjon, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Økonomisering - vær gjerrig på fingerbevegelsene** | ||
+ | Et viktig ledd i dette er å unngå ukontrollerte bevegelser. Særlig lillelfinger og ringfinger har en tendens til det. Dette er en del av det å økonomisere med fingerbevegelsene. Dvs. at du ikke bruker mer bevegelse enn nødvendig. Det sier seg selv at det har betydning for den hurtighet du til slutt kan oppnå. Men hurtighet oppnår du først og fremst ved å trenes inn bevegelser saaaaaaakte! presise og gode bevegelser. Ved å haste av gårde vil du trener inn feilaktige og dårlige bevegelser, som du senere må bruke tid på å rette på. Og når du trener uavhengighet så gjelder det å begynne med ørsmå bevegelser. | ||
+ | |||
+ | Vær derfor særlig omtenksom med hvor du plassere fingrene dine og at du har en god tone på alle strenger. Jo nærmere båndene fingrene settes, jo mindre krefter må du bruke for å trykke ned en streng. Merk deg også hvor mye krefter som trengs for å trykke ned en streng. Prøv med å lette trykket på fingrene, når du holder ned en treng, og sjekk om du bruker for mye bevegelser. Når du øver inn nye akkorder, vær særlig oppmerksom på at du har en vridning av håndledd og underarm som er best for akkorden. | ||
+ | |||
+ | Men fremfor alt minn deg stadig på at å være avslappet i hele kroppen når du øver, for tendensen er at når du gjør noe som kroppen ikke er vandt til, eller i en hastighet som er for stor, så vil du spenne deg. | ||
+ | |||
+ | MERK: Nedenfor er fingrene på venstre hånd nummerert slik: | ||
+ | |||
+ | ^ nr ^ ^ finger | ||
+ | ^ 1 | = | pekefinger | ||
+ | ^ 2 | = | langfinger | ||
+ | ^ 3 | = | ringfinger | ||
+ | ^ 4 | = | lillefinger | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Skum raskt igjennom følgende avsnitt, og konsentrer deg om å få med deg oppvarmingsøvelsen. | ||
+ | |||
+ | ===== Først litt om permutasjoner av noter ===== | ||
+ | Når det gjelder øvelsen på de forskjellige testene under, og andre øvelser som arpeggioøvelser etc., er det nyttig å merke seg hvor mange forskjellige kombinasjoner det er mulig å spille av et lite sett toner? | ||
+ | |||
+ | ^ 6 mulige permutasjoner for 3 toner || | ||
+ | | | ||
+ | | 1 - 2 - 3 | 3 - 2 - 1 | | ||
+ | | 1 - 3 - 2 | 2 - 3 - 1 | | ||
+ | | 2 - 1 - 3 | 3 - 1 - 2 | | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ^ 6 mulige permutasjoner for C || | ||
+ | | | ||
+ | | C - E - G | G - E - C | | ||
+ | | C - G - E | E - G - C | | ||
+ | | E - C - G | G - C - E | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Øvelse: | ||
+ | |||
+ | e||---|---|---|---|---|---|---| | ||
+ | H||---|---|---|---|---|---|---| | ||
+ | G||---|---|---|---|---|---|---| | ||
+ | D||---|-E-|---|---|-G-|---|---| | ||
+ | A||---|---|-C-|---|---|---|---| | ||
+ | E||---|---|---|---|---|---|---| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ^ 24 mulige permutasjoner for fire toner || | ||
+ | | Opp | Ned | | ||
+ | | 1 - 2 - 3 - 4 | 4 - 3 - 2 - 1 | | ||
+ | | 1 - 2 - 4 - 3 | 3 - 4 - 2 - 1 | | ||
+ | | 1 - 3 - 2 - 4 | 4 - 2 - 3 - 1 | | ||
+ | | 1 - 3 - 4 - 2 | 2 - 4 - 3 - 1 | | ||
+ | | 1 - 4 - 2 - 3 | 3 - 2 - 4 - 1 | | ||
+ | | 1 - 4 - 3 - 2 | 2 - 3 - 4 - 1 | | ||
+ | | 2 - 1 - 3 - 4 | 4 - 3 - 1 - 2 | | ||
+ | | 2 - 1 - 4 - 3 | 3 - 4 - 1 - 2 | | ||
+ | | 2 - 3 - 1 - 4 | 4 - 1 - 3 - 2 | | ||
+ | | 2 - 4 - 1 - 3 | 3 - 1 - 4 - 2 | | ||
+ | | 3 - 1 - 2 - 4 | 4 - 2 - 1 - 3 | | ||
+ | | 3 - 2 - 1 - 4 | 4 - 1 - 2 - 3 | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Øvelse: Oppvarming** Spille først første linje i tabellen over (1 - 2 - 3 - 4) og (4 - 3 - 2 - 1) på hver streng. Dernest tar du andre linje opp og ned osv. Rolig og uanstrengt tempo: | ||
+ | | ||
+ | e||---|---|-1-|-2-|-3-|-4-|---| | ||
+ | H||---|---|-1-|-2-|-3-|-4-|---| | ||
+ | G||---|---|-1-|-2-|-3-|-4-|---| | ||
+ | D||---|---|-1-|-2-|-3-|-4-|---| | ||
+ | A||---|---|-1-|-2-|-3-|-4-|---| | ||
+ | E||---|---|-1-|-2-|-3-|-4-|---| | ||
+ | |||
+ | [{{: | ||
+ | |||
+ | ==== permutasjoner av fireklang ==== | ||
+ | |||
+ | Eksempel på permutasjoner av fireklang: | ||
+ | |||
+ | ^ 24 mulige permutasjoner for Dm7 || | ||
+ | | Opp | Ned | | ||
+ | | D - F - A - C | C - A - F - D | | ||
+ | | D - F - C - A | A - C - F - D | | ||
+ | | D - C - F - A | A - F - C - D | | ||
+ | | D - C - A - F | F - A - C - D | | ||
+ | | D - A - C - F | F - C - A - D | | ||
+ | | D - A - F - C | C - F - A - D | | ||
+ | | F - C - D - A | A - D - C - F | | ||
+ | | F - D - C - A | A - C - D - F | | ||
+ | | F - D - A - C | C - A - D - F | | ||
+ | | F - A - D - C | C - D - A - F | | ||
+ | | A - D - F - C | C - F - D - A | | ||
+ | | A - F - D - C | C - D - F - A | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Øvelse: | ||
+ | |||
+ | e||---|---|---|---|---|---| | ||
+ | H||---|---|---|---|---|---| | ||
+ | G||---|-A-|---|---|-C-|---| | ||
+ | D||---|---|-F-|---|---|---| | ||
+ | A||---|---|---|---|-D-|---| | ||
+ | E||---|---|---|---|---|---| | ||
+ | 3 | ||
+ | |||
+ | Bruk det om permutasjonen når du øver på mønstre som de nedenfor. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | Osv... | ||
+ | |||
+ | ===== Test deg selv - horisontale fingerbevegelser ===== | ||
+ | |||
+ | Lurt råd: For øvelsene nedenfor, ja for all øvelse i det hele tatt, fokuser på å finne ut hva som er vanskeligst for deg å spille, og på å konsentrere deg om det vanskeligste. | ||
+ | |||
+ | Spill følgende mønster opp og ned noen ganger med to og to fingre. Begynn sakte og spill gradvis, gradvis raskere og raskere, men i et jevn tempo og med kontrollerte uanstrengte fingerbevegelser. Først med fingerparene 1 og 2, dernest 2 og 3, og endelig med 3 og 4. Hvilke av fingerparene er du tregest på? Da vet du at det er de fingrene du trenger å øver spesielt på. | ||
+ | |||
+ | |---5-6-------------------------------------5-6----| | ||
+ | |-------5-6-----------------------------5-6--------| | ||
+ | |-----------5-6---------------------5-6------------| | ||
+ | |---------------5-6-------------5-6----------------| | ||
+ | |-------------------5-6-----5-6--------------------| | ||
+ | |-----------------------5-6------------------------| | ||
+ | |||
+ | Så prøver du samme øvelsen andre veien med fingrene 2-1, 3-2, 4-3. Hvor har du størt problemer med å holde hastigheten, | ||
+ | |||
+ | |---6-5-------------------------------------6-5----| | ||
+ | |-------6-5-----------------------------6-5--------| | ||
+ | |-----------6-5---------------------6-5------------| | ||
+ | |---------------6-5-------------6-5----------------| | ||
+ | |-------------------6-5-----6-5--------------------| | ||
+ | |-----------------------6-5------------------------| | ||
+ | |||
+ | Sjekk så hvor du trenger å konsentrere deg med bevegelse av annenhver finger: Først fingerparene 1-3 og så en gjennomgang med 2-4 | ||
+ | |||
+ | |---5-7-------------------------------------5-7----| | ||
+ | |-------5-7-----------------------------5-7--------| | ||
+ | |-----------5-7---------------------5-7------------| | ||
+ | |---------------5-7-------------5-7----------------| | ||
+ | |-------------------5-7-----5-7--------------------| | ||
+ | |-----------------------5-7------------------------| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Så prøver du det samme andre veien først med 4-2, og dernest fingrene 3-1: | ||
+ | |||
+ | |---7-5-------------------------------------7-5----| | ||
+ | |-------7-5-----------------------------7-5--------| | ||
+ | |-----------7-5---------------------7-5------------| | ||
+ | |---------------7-5-------------7-5----------------| | ||
+ | |-------------------7-5-----7-5--------------------| | ||
+ | |-----------------------7-5------------------------| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Fingre: 1 og 4 | ||
+ | |||
+ | |---5-8-------------------------------------5-8----| | ||
+ | |-------5-8-----------------------------5-8--------| | ||
+ | |-----------5-8---------------------5-8------------| | ||
+ | |---------------5-8-------------5-8----------------| | ||
+ | |-------------------5-8-----5-8--------------------| | ||
+ | |-----------------------5-8------------------------| | ||
+ | |||
+ | Fingre: 4 og 1 | ||
+ | |||
+ | |---8-5-------------------------------------8-5----| | ||
+ | |-------8-5-----------------------------8-5--------| | ||
+ | |-----------8-5---------------------8-5------------| | ||
+ | |---------------8-5-------------8-5----------------| | ||
+ | |-------------------8-5-----8-5--------------------| | ||
+ | |-----------------------8-5------------------------| | ||
+ | |||
+ | Samme øvelse med finger 1, 2 og 3. Og dernest 2, 3 og 4: | ||
+ | |||
+ | |---5-6-7---------------------------------------------------5-6-7---| | ||
+ | |---------5-6-7---------------------------------------5-6-7---------| | ||
+ | |---------------5-6-7----------------------------5-6-7--------------| | ||
+ | |--------------------5-6-7------------------5-6-7-------------------| | ||
+ | |-------------------------5-6-7-------5-6-7-------------------------| | ||
+ | |-------------------------------5-6-7-------------------------------| | ||
+ | |||
+ | Samme andre veien: | ||
+ | |||
+ | |---7-6-5---------------------------------------------------7-6-5---| | ||
+ | |---------7-6-5---------------------------------------7-6-5---------| | ||
+ | |---------------7-6-5----------------------------7-6-5--------------| | ||
+ | |--------------------7-6-5------------------7-6-5-------------------| | ||
+ | |-------------------------7-6-5-------7-6-5-------------------------| | ||
+ | |-------------------------------7-6-5-------------------------------| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Alle fingrene, 1, 2, 3, 4: | ||
+ | |||
+ | |-5-6-7-8---------------------------------------------------------------5-6-7-8-| | ||
+ | |--------5-6-7-8-------------------------------------------------5-6-7-8--------| | ||
+ | |---------------5-6-7-8-----------------------------------5-6-7-8---------------| | ||
+ | |----------------------5-6-7-8---------------------5-6-7-8----------------------| | ||
+ | |-----------------------------5-6-7-8-------5-6-7-8-----------------------------| | ||
+ | |------------------------------------5-6-7-8------------------------------------| | ||
+ | |||
+ | Andre veien med fingrene 4, 3, 2 og 1: | ||
+ | |||
+ | |-8-7-6-5---------------------------------------------------------------8-7-6-5-| | ||
+ | |--------8-7-6-5-------------------------------------------------8-7-6-5--------| | ||
+ | |---------------8-7-6-5-----------------------------------8-7-6-5---------------| | ||
+ | |----------------------8-7-6-5---------------------8-7-6-5----------------------| | ||
+ | |-----------------------------8-7-6-5-------8-7-6-5-----------------------------| | ||
+ | |------------------------------------8-7-6-5------------------------------------| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Dette er gode metoder for å finne ut hvor du trenger å konserntrere treningen din for å få mest effekt. | ||
+ | Du kan også med fordel flytte mønstrene oppover og nedover gitarhalsen. | ||
+ | |||
+ | Når disse øvelsene flyter fint, kan du også prøve de samme bevegelsene med sweepingteknikkene hammer-on og pull -off. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== ØVELSE: Uavhengighet i fingremuskulaturen inne i hånda. ===== | ||
+ | Legg venstre hånds fingre an mot 4. eller 5. streng, slik at alle fingrtuppene berører strengen bare så vidt. Klem så sakte og lett ned pekefinger og ringfinger samtidig. Kluet er å få de andre to fingrene til å være helt i ro, og bare såvidt berøre strengene. Løft så de to fingrene sakte opp igjen. Klem så sakte ned de to andre fingrene, mens de første er i ro. | ||
+ | |||
+ | Gjentar så denne parvise fingerbevegelsen en 50-100 ganger hver dag i noen uker, eller måneder avhengig av hvor mye tid du trenger. Og det er veldig viktig å ta seg tiden, og bevege fingrene så sakte at du klarer å la de andre være i ro. Pass også på at det leddet du først og fremst klemmer ned er fingrenes rotledd. Etterhvert kan du begynne å gjøre litt større bevegelser. | ||
+ | |||
+ | Denne øvelsen kan du også gjøre med enkeltfingre og med veksling mellom andre fingerpar. | ||
+ | |||
+ | Gjør samme øvelsen på å flytte enkeltfingre og fingerpar opp og ned til andre strenger, mens de andre fingrene er i ro. | ||
+ | |||
+ | Du kan også gjøre denne øvelsen uten gitar. Legg hånda mot en bordflate eller lignende, sånn at underarm og håndflaten hviler mot bordet. Løft alle fingrene litt ved å trekke håndleddet litt tilbake. Og så. Trykk en og en finger lett mot bordet, og annenhver finger i følgende mønstre, og hold deg til en jevn tikk-takk-rytme.: | ||
+ | |||
+ | 1-3-2-4, 1-3-2-4, 1-3-2-4, | ||
+ | 2-4-1-3, 2-4-1-3, 2-4-1-3,... | ||
+ | |||
+ | 4-2-3-1, 4-2-3-1, 4-2-3-1, | ||
+ | 3-1-4-2, 3-1-4-2, 3-1-4-2,... | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Øvelse på akkordskifter - vertikale fingerbevegelser ===== | ||
+ | Nedenfor finner du noen akkordskifter som gir god trening for vertikale fingerbevegelser. Og det er viktig for å god flyt når du spiller akkordprogresjoner. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | TIPS: Når det er akkordskifter som er nye for deg, så lønner det seg å begynne med å tenke over hvilke fingre du ikke behøver å bevege. Den eller de fingrene kan du nemlig bruke som ankerfester i overgangen fra en til neste akkord. Den forankrede fingeren kan ofte fungere som et omdreiningspunkt og gi styring. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Her er i så måte en kjempegod øvelse for uavhengighet i lillefinger og ringfinger. De øvrige fingrene ligger her fast som ankerfester. Begynn med overgangen mellom A7 og A7+5. Poenget er at lillefinger og ringfinger her skal bevege seg samtidig, slik at du også trykke dem ned mot grupebrettet samtidig. Når den overgangen sitter, øv så inn A7 til A13 på samme måte. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Dette akkordskiftet fra D-moll, D-moll maj7, D-moll septim, og D-moll sekst kan se enkelt ut, for tonene forandrer seg jo bare på en streng. | ||
+ | |||
+ | Dm | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | Men med fingresettingen (i parantes) ser du at både den første og det siste krever en kryssende vertikale bevegelse. Den første av dem med hele tre fingremed tre fingre. Her skal du bevege ringfingeren nedover, men lillefingeren og pekefingeren oppover. Dette kan være forferdelig vanskelig å begynne å øve inn. fordi rinfingerbevegelser trekker gjerne med seg lillefingeren før du har trent opp den nødvendige uavhengigheten. | ||
+ | |||
+ | Dm | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | Og dette er da en god øvelser på uavhengige vertikale fingerbevegelser. | ||
+ | |||
+ | Her er noen typiske bossa nova-akkorder som er bra for kryssende vertikale fingerbevegelser: | ||
+ | |||
+ | Gm7 D7#5 | ||
+ | |---10-(3)-------------------------------------------------------------------------| | ||
+ | |---11-(4)---11-(4)---10-(4)---9-(4)---8-(3)----6-(3)---5-(3)--4---(3)----3-(3)----| | ||
+ | |---10-(2)---11-(3)---10-(3)---9-(3)---9-(4)----7-(4)---5-(3)--4---(3)----3-(3)----| | ||
+ | |------------10-(2)---8--(1)---8-(2)---7-(1)----6-(2)---5-(3)--4---(3)----3-(3)----| | ||
+ | |---10-(1)------------10-(2)-----------8-(2)---------------------------------------| | ||
+ | |------------10-(1)------------8-(1)------------6-(1)---5-(2)--4---(2)----3-(2)----| | ||
+ | |||
+ | I det første, andre og tredje akkordskiftet over kan du bruke lillefingeren som ankerfeste og styrefinger. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Se flere eksempler lenger ned på siden. | ||
+ | |||
+ | ====== Uavhengighet i fingrene ====== | ||
+ | |||
+ | Et viktig ledd i det å få kontroll over fingrene er å trene opp uavhengighet i fingrene. Uavhengighet betyr at du kan bevege en finger uten å bevege de andre. | ||
+ | |||
+ | Vær oppmerksom på at det særlig er fingermuskulaturen inne i håndflaten som er gjenstridig. Musklene er ikke vandt til å bevege seg uavhengig av hverandre, så det blir litt som å trene opp en lam finger. Men det er mulig, bare at det krever svært sakte bevegelser, og stor tålmodighet. | ||
+ | |||
+ | Fingertrening er nødvendig for å kunne posisjonere fingrene og unngå at fingrene, særlig lillelfinger og ringfinger, beveger seg ukontrollert. Og det er viktig for å kunne økonomisere med fingerbevegelsene, | ||
+ | |||
+ | ===== ØVELSE: Uavhengighet i fingremuskulaturen inne i hånda. ===== | ||
+ | Legg venstre hånds fingre an mot 5. streng, slik at alle fingrtuppene berører strengen bare så vidt. Klem så sakte og lett ned pekefinger og ringfinger samtidig. | ||
+ | |||
+ | De andre to fingrene skal være helt i ro, og bare såvidt berøre strengen, eller løfte seg lett fra strengen når den trykkes inn av de andre fingrene. | ||
+ | |||
+ | Løft så pekefinger og langfinger sakte opp igjen - de andre er fortsatt i ro. Så klemmer du lett ned langfinger og lillefinger på samme måte, mens de andre fingrene er helt i ro. | ||
+ | |||
+ | Gjentar så denne parvise fingerbevegelsen en 50-100 ganger hver dag i noen uker, eller måneder avhengig av hvor mye tid du trenger. Og det er veldig viktig å ta seg tiden, og bevege fingrene så sakte at du klarer å la de andre være i ro. Pass også på at det leddet du først og fremst klemmer ned er fingrenes rotledd. Etterhvert kan du begynne å gjøre litt større bevegelser. | ||
+ | |||
+ | Denne øvelsen kan du også gjøre med enkeltfingre og med veksling mellom andre fingerpar. Det kan også være nyttig å gjøre det samme med. | ||
+ | |||
+ | Gjør samme øvelsen på å flytte enkeltfingre og fingerpar opp og ned til andre strenger, mens de andre fingrene er i ro. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Akkordskifter ===== | ||
+ | Øvelse på å skifte mellom akkorder er god fingertrening. Og det sier seg selv at det er viktig for å god flyt når du spiller akkordprogresjoner. | ||
+ | |||
+ | Kluet er for det første å være mest mulig gjerrig med fingerbevegelsene. Øve på typiske akkorskifter sånn at fingrene beveger seg minimalt! | ||
+ | |||
+ | Generelt kan man si at jo flere fingre du må flytt fra en streng til en annen. jo vanskeligere blir det. Men ofte er det en eller to fingre som ikke bytter streng. Ved å merke seg og få et bevisst forhold til hvilke finger som ikke bytter streng, blir det mye lettere å øve inn skifter fra en akkord til en annen. | ||
+ | |||
+ | Du kan da bruk fingre som << | ||
+ | |||
+ | Hvis man ser på akkordene D og G... | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | ... så ser man at de har noen note til felles, nemlig noten D. | ||
+ | |||
+ | Øvelse: Skift mellom de vanligste grepene for akkordene D og G. Hvilke finger kan her fungere som ankerfeste? | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | ---2----3----2----3----2----3--- | ||
+ | ---3----3----3----3----3----3--- | ||
+ | ---2----0----2----0----2----0--- | ||
+ | ---0----0----0----0----0----0--- | ||
+ | --------2---------2---------2--- | ||
+ | --------3---------3---------3--- | ||
+ | |||
+ | Legg merke til at du kan la ringfingeren (3) være felles for dem. | ||
+ | |||
+ | D G | ||
+ | ---2(2)-- | ||
+ | ---3(3)-- | ||
+ | ---2(1)-- | ||
+ | ---0 ---- ----0----- | ||
+ | --------- | ||
+ | --------- | ||
+ | Fingersettingen i parantes | ||
+ | |||
+ | Øve på å holde ringfingeren fast slik at du kune beveger på pekefingeren og langfinger. | ||
+ | |||
+ | OBS! Pass på å ikke å prøve å bytte raskere enn du spiller rent og riktig. Det er bedre å gjøre det sakte og sikkert enn raskt og upresist. Jo roligere og mer avslappet og korrekt du øver inn ting, jo raskere kan du tilslutt bli, og jo mindre feil vil du øve inn, som du så må rette på senere. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Her er en annen variant med en " | ||
+ | |||
+ | Øvelser: Legg merke til at akkordene D og A7 ikke har noen felles toner der du har fingre. Men du ser at D og Db bare er ett bånd unna hverandre og har samme finger. Dermed kan du styre med den og bare gli ett bånd ned med den fingeren. Den eneste andre fingeren du behøver å bevege mellom D og A7 er da langfingeren, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | D A7 | ||
+ | ---2(2)-- Gb | ||
+ | ---3(3)-- D ----2(3)-- Db | ||
+ | ---2(1)-- A ----0----- G | ||
+ | ---0 ---- D ----2(2)-- E | ||
+ | --------- | ||
+ | --------- | ||
+ | |||
+ | |||
+ | D A7 | ||
+ | ---2(2)----0---- | ||
+ | ---3(3)----2(3)- | ||
+ | ---2(1)----0---- | ||
+ | ---0 ------2(2)- | ||
+ | -----------0---- | ||
+ | ---------------- | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Øvelse: Her er noen andre akkorder som fungere godt sammen med disse akkordene. Prøve deg fram for å finne den mest økonomiske fingersettingen for overgang mellom alle disse akkordene: | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | G Em7 Cadd9 Dsus4 D Cadd9 Em7 | ||
+ | |---3---3----3-----3----2------0------03----| | ||
+ | |---3---3----3-----3----3------3------3-----| | ||
+ | |---0---0----------2----2-------------0-----| | ||
+ | |---0---2----2-----0----0------2------2-----| | ||
+ | |---2---2----3-----------------3------2-----| | ||
+ | |---3---------------------------------------| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Øvelser på akkordskifter er også nyttig for å øve inn uavhengige bevegelser mellom fingrene. Her er et litt vanskeligere akkorskifte. Øv på å holde lillefingeren på samme streng ved skifter mellom disse to variantene av akkorden // | ||
+ | |||
+ | Hm7b5 | ||
+ | --------- | ||
+ | ---3(4)-- | ||
+ | ---2(2)-- | ||
+ | ---3(3)-- | ||
+ | ---2(1)-- | ||
+ | --------- | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Sett fingrene så nærme båndene som mulig, slik at du bruker mist mulig med krefter. Øve med sikte på og slikt at du holder fingre og hånd i en slik posisjon at du ikke anstrenger noen av fingrene når du setter et grep. Anstrenger du deg, så er det noe feil. Prøve da å endre vinkelen og vridningen på hånd og fingre. | ||
+ | |||
+ | En annen ting du kan øve på i så måte er å posisjonere fingrene over strengene slik at du sette ned alle fingrene samtidig når du tar et grep. | ||
+ | |||
+ | Det er som nevnt like viktig å få en uanstengt og riktig vridning på hånd - og vinkel på håndledd og fingerledd - som det er å posisjonere fingertuppene riktig. En må tilstrebe en vinkel og vridning på hånda slik at det for et grep faller helt naturlig å sette ned fingrene samtidig. | ||
+ | |||
+ | For eksempel er overgangen mellom Fmaj7 og G7 nedenfor, lite annet enn en vridning av håndleddet. | ||
+ | |||
+ | Øv først på å posisjonere fingrene over strengene så glatt, uanstrengt og ballettaktig som mulig, uten å trykke strengene ned: | ||
+ | |||
+ | Am7 | ||
+ | |----------------------------------------------------------------------------| | ||
+ | |---1(1)---3(4)----5(4)---6(3)---8(2)---10(4)---12(4)--13(2)--15(4)---17(4)--| | ||
+ | |---0------2(2)----4(2)---5(2)---7(3)----9(3)---10(3)--12(3)--14(2)---16(2)--| | ||
+ | |---2(2)---3(3)----5(3)---7(4)---9(4)---10(2)---12(2)--14(4)--15(3)---17(3)--| | ||
+ | |---0------2(1)----3(1)---5(1)---7(1)----8(1)---10(1)--12(1)--14(1)---15(1)--| | ||
+ | |----------------------------------------------------------------------------| | ||
+ | Fingersettingen er her i parantes | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | En annen ting er at øvelser på akkordskifter er veldig nyttig for å lære seg omvendinger av samme akkord. | ||
+ | Merk at omvendinger av akkorder kan gjøres vertikalt og horisontalt, | ||
+ | |||
+ | Prøv å finne de mest økonomiske bevegelser mellom disse omvendingene av akkorden D | ||
+ | |||
+ | D vendt om vertikalt | ||
+ | ---2-------------------5------------------10------------------- | ||
+ | ---3---3---------------7---7--------------10---10-------------- | ||
+ | ---2---2---2-----------7---7---7----------11---11---11--------- | ||
+ | -------4---4---4-----------7---7---7-----------12---12---12---- | ||
+ | -----------5---5---------------9---9----------------12---12---- | ||
+ | ---------------5-------------------10--------------------14---- | ||
+ | |||
+ | D vendt om horisontalt | ||
+ | ---2---5---10-------------------------------------------------- | ||
+ | ---3---7---10-----3---7---10----------------------------------- | ||
+ | ---2---7---11-----2---7---11-----2---7---11-------------------- | ||
+ | ------------------4---7---12-----4---7---12------4---7---12---- | ||
+ | ---------------------------------5---9---12------5---9---12---- | ||
+ | -------------------------------------------------5---10--14---- | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Forresten, | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | Her følger en finn øvelse på dominantseptimakkorder. Sjekk fingersettingen. Merk at på D7b9 kan du bruke en alternative fingersetting. Og du kan sikkert finne ende et alternativ | ||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | < | ||
===== Fingerøvelser for klassisk gitar ===== | ===== Fingerøvelser for klassisk gitar ===== | ||
- | < | + | <object width=" |
+ | |||
+ | --></ | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Se også [[guitarhero|Guitar Hero]] |