Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
dim7 [d.m.Y H:i] – admin | dim7 [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 2: | Linje 2: | ||
**Forminsket septim-akkord** er en firklang som bygges fra en grunntone (1), med liten ters (b3), forminsket kvint (b5) og forminsket liten septim (bb7):** 1-b3-b5-bb7**. | **Forminsket septim-akkord** er en firklang som bygges fra en grunntone (1), med liten ters (b3), forminsket kvint (b5) og forminsket liten septim (bb7):** 1-b3-b5-bb7**. | ||
- | Det er det spesielle med denne akkorden, det er samme innbyrdes | + | Dim7-akkorden er symmetrisk: |
+ | |||
+ | - Det er den samme innbyrdes | ||
+ | - På gitaren er det samme grep for alle dens omvendinger. Du kan med andre ord transponere den ved bare å flytte grepet | ||
+ | - Hver akkordtone kan fungerer som grunntone i hver sin dim7-akkord. Mao. Ett eneste dim7-grep kan være fire forskjellige akkorder. {{ : | ||
+ | - Den inneholder 2 tritonus-intervaller (2 små terser | ||
+ | - Ved å flytte en hvilken som helst av akkortonene én halvtone ned, slik at akkorden dermed bare består av 1 stykk tritonus, har man forvandlet den til et dominant septim-grep. {{ : | ||
+ | |||
{{: | {{: | ||
Linje 218: | Linje 226: | ||
Ikke bare er C6 samme grep og samme akkordtoner som Am7, men C6 er også samme grep som neste inversjon av Dm7, som ligger en kvart (5 bånd) opp på gripebrettet. | Ikke bare er C6 samme grep og samme akkordtoner som Am7, men C6 er også samme grep som neste inversjon av Dm7, som ligger en kvart (5 bånd) opp på gripebrettet. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Ddim7 = Fdim7 = Abdim7 = Bdim7 ==== | ||
+ | |||
+ | Ddim7 har også de samme akkordtoner som tre andre dim7-akkorder, | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | F Ab Cb Ebb = Fdim7 | ||
+ | Ab B D F = Abdim7 | ||
+ | B D F Ab = Bdim7 | ||
+ | |||
+ | ==== En dim7-akkord kan fungere som fire forskjellige dominanter ==== | ||
+ | |||
+ | (G) B D F Ab = G7b9(noR) | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== En dim7-akkord kan dermed oppløses i (eller modulere til) fire forskjellige tonikaer ==== | ||
+ | |||
+ | I og med at en dim7-akkord kan fungere som fire forskjellige dominanter (V-akkorder), | ||
+ | |||
+ | Tar vi G7b9 over som eksempel kan den oppløses i C, Eb, Gb og A: | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | En og samme dim7-akkord kan alså fungere som dominanten som leder til tonika i fire forskjellige tonearter. Så hvis vi følger eksemplet, så kan altså ethvert grep for Ddim7, Fdim7, Abdim7 og Bdim7 brukes som V-akkorden som leder til I-akkorden i C-dur og C-moll, Eb-dur og E-moll, Gb-dur og G-moll, A-dur og A-moll. | ||
+ | |||
+ | |||
===== Forminsket skala ===== | ===== Forminsket skala ===== |