Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon |
akkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin |
---|
Du kan nå gå rett på og øve på de [[#standard_jazz-akkorder_cdim7_-_cm7b5_-_cm7_-_c7_-_cmaj7|5 standard jazzakkorder]] som nedenfor, men her er litt nyttig hjerneføde med på veien: | Du kan nå gå rett på og øve på de [[#standard_jazz-akkorder_cdim7_-_cm7b5_-_cm7_-_c7_-_cmaj7|5 standard jazzakkorder]] som nedenfor, men her er litt nyttig hjerneføde med på veien: |
| |
Dim7-akkorder er symmetriske slik at en omvending av dem på gitaren kan gjøres ved bare å flytte samme gitargrep, opp en liten ters (se eksemplene nedenfor). Så utfra disse fem dim7-grepene som hver da har grunnstilling pluss tre omvendinger, som gir deg 20 forskjellige måter å spille Cdim7 på gitaren: | Dim7-akkorder er symmetriske fordi intervallet fra en tone til den neste er altid en liten ters i en dim7-akkord. Og layouten på gitaren gjør at de har samme grep for alle omvendinger. Fem dim7-grep i fire omvendinger gir deg da 20 forskjellige måter å spille Cdim7 på gitaren: |
| |
{{:akkorder:20_cdim7-akkorder.png?nolink&|20 Cdim7-akkorder fra fem grep}} | {{:akkorder:20_cdim7-akkorder.png?nolink&|20 Cdim7-akkorder fra fem grep}} |
| |
{{:akkorder:cmaj7_standard-jazz-akkorder_identifisere-grunntone-ters-kvint-og-septim.png?nolink&|identifiser grunntone, ters, kvint og septim for Cmaj7 over hele gripebrettet}} | {{:akkorder:cmaj7_standard-jazz-akkorder_identifisere-grunntone-ters-kvint-og-septim.png?nolink&|identifiser grunntone, ters, kvint og septim for Cmaj7 over hele gripebrettet}} |
| |
| Studér forholdet mellom akkordtonene og grunntonen i dim7-akkorden: |
| |
| {{:akkorder:intervallet_mellom_tonene_dim7-akkord.png?nolink&|}} |
| |
| Tritonus-avstanden er symmetrisk om grunntonen, mens stor sekst og liten ters har det omvendte forholdet til grunntonen. |
| |
| |
| |