akkorder:standard_jazzakkorder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
akkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] adminakkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 8: Linje 8:
 Du kan nå gå rett på og øve på de [[#standard_jazz-akkorder_cdim7_-_cm7b5_-_cm7_-_c7_-_cmaj7|5 standard jazzakkorder]] som nedenfor, men her er litt nyttig hjerneføde med på veien:  Du kan nå gå rett på og øve på de [[#standard_jazz-akkorder_cdim7_-_cm7b5_-_cm7_-_c7_-_cmaj7|5 standard jazzakkorder]] som nedenfor, men her er litt nyttig hjerneføde med på veien: 
  
-Dim7-akkorder er symmetriske slik at en omvending av dem på gitaren kan gjøres ved bare å flytte samme gitargrep, opp en liten ters (se eksemplene nedenfor). Så utfra disse fem dim7-grepene som hver da har grunnstilling pluss tre omvendinger, som gir deg 20 forskjellige måter å spille Cdim7 på gitaren:+Dim7-akkorder er symmetriske fordi intervallet fra en tone til den neste er altid en liten ters i en dim7-akkord. Og layouten på gitaren gjør at de har samme grep for alle omvendinger. Fem dim7-grep i fire omvendinger gir deg da 20 forskjellige måter å spille Cdim7 på gitaren:
  
 {{:akkorder:20_cdim7-akkorder.png?nolink&|20 Cdim7-akkorder fra fem grep}} {{:akkorder:20_cdim7-akkorder.png?nolink&|20 Cdim7-akkorder fra fem grep}}
Linje 19: Linje 19:
  
 {{:akkorder:cmaj7_standard-jazz-akkorder_identifisere-grunntone-ters-kvint-og-septim.png?nolink&|identifiser grunntone, ters, kvint og septim for Cmaj7 over hele gripebrettet}} {{:akkorder:cmaj7_standard-jazz-akkorder_identifisere-grunntone-ters-kvint-og-septim.png?nolink&|identifiser grunntone, ters, kvint og septim for Cmaj7 over hele gripebrettet}}
 +
 +Studér forholdet mellom akkordtonene og grunntonen i dim7-akkorden:
 +
 +{{:akkorder:intervallet_mellom_tonene_dim7-akkord.png?nolink&|}}
 +
 +Tritonus-avstanden er symmetrisk om grunntonen, mens stor sekst og liten ters har det omvendte forholdet til grunntonen.
 +
  
  
Linje 58: Linje 65:
   * C6 -> ta Cmaj7 og flytt den store septimen (7) ned to halvtoner til en sekst  - dvs. fra B til A.   * C6 -> ta Cmaj7 og flytt den store septimen (7) ned to halvtoner til en sekst  - dvs. fra B til A.
   * CmMaj7 -> ta Cmaj7 og flytt den store tersen (3) ned en halvtone (b3) -  dvs. fra E til Eb.   * CmMaj7 -> ta Cmaj7 og flytt den store tersen (3) ned en halvtone (b3) -  dvs. fra E til Eb.
 +
 +===== Cm6, C6, CmMaj7 =====
 +
  
 Her noen eksempler på Cm7 -> Cm6, Cmaj7 -> C6, og Cmaj7 til CmMaj7: Her noen eksempler på Cm7 -> Cm6, Cmaj7 -> C6, og Cmaj7 til CmMaj7:
  • akkorder/standard_jazzakkorder.1329309518.txt.gz
  • Sist endret: 12 år siden
  • av admin