akkorder:standard_jazzakkorder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
akkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] adminakkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Standard jazz-akkorder ====== ====== Standard jazz-akkorder ======
-Nedenfor finner du en oversikt over akkorder som er vanlige i jazzbossa novafusion etc. Det er fra disse grunntypene, kan du bygge de fleste andre akkorder i disse sjangrene. Og grepene er her organisert logisk på en sånn måte at det er mulig å huske dem alle, ved bare å huske fem flyttbare dim7-akkorder. +Nedenfor finner du en oversikt over akkorder som er vanlige i JazzBossa NovaFusion, Manouche / Manouch etc. Såkalte <<//drop 2//>>- og <<//drop 3//>>-akkorder. Fra disse grunntypene, kan du bygge de fleste andre akkorder i disse sjangrene.  
 + 
 +Grepene er her organisert logisk på en sånn måte at det er mulig å huske dem alle, ved bare å huske fem dim7-akkorder. 
  
 {{:akkorder:5-varianter-av-cdim7.png?nolink&|Fem varianter av akkorden C-dim7}} {{:akkorder:5-varianter-av-cdim7.png?nolink&|Fem varianter av akkorden C-dim7}}
  
-Du kan nå gå rett på og øve på de [[#standard_jazz-akkorder_cdim7_-_cm7b5_-_cm7_-_c7_-_cmaj7|5 standard jazzakkorder]] som nedenfor, men ta her er litt nyttig hjerneføde først: Dim7-akkorder er symmetriske slik at en omvending av dem på gitaren kan gjøres ved bare å flytte samme gitargrep opp en liten ters. Så utfra disse fem dim7-grepene som med fire omvendinger hver, så gir det deg 20 forskjellige måter å spille Cdim7 på gitaren:+Du kan nå gå rett på og øve på de [[#standard_jazz-akkorder_cdim7_-_cm7b5_-_cm7_-_c7_-_cmaj7|5 standard jazzakkorder]] som nedenfor, men her er litt nyttig hjerneføde med på veien 
 + 
 +Dim7-akkorder er symmetriske fordi intervallet fra en tone til den neste er altid en liten ters i en dim7-akkord. Og layouten på gitaren gjør at de har samme grep for alle omvendingerFem dim7-grep i fire omvendinger gir deg da 20 forskjellige måter å spille Cdim7 på gitaren:
  
 {{:akkorder:20_cdim7-akkorder.png?nolink&|20 Cdim7-akkorder fra fem grep}} {{:akkorder:20_cdim7-akkorder.png?nolink&|20 Cdim7-akkorder fra fem grep}}
Linje 15: Linje 19:
  
 {{:akkorder:cmaj7_standard-jazz-akkorder_identifisere-grunntone-ters-kvint-og-septim.png?nolink&|identifiser grunntone, ters, kvint og septim for Cmaj7 over hele gripebrettet}} {{:akkorder:cmaj7_standard-jazz-akkorder_identifisere-grunntone-ters-kvint-og-septim.png?nolink&|identifiser grunntone, ters, kvint og septim for Cmaj7 over hele gripebrettet}}
 +
 +Studér forholdet mellom akkordtonene og grunntonen i dim7-akkorden:
 +
 +{{:akkorder:intervallet_mellom_tonene_dim7-akkord.png?nolink&|}}
 +
 +Tritonus-avstanden er symmetrisk om grunntonen, mens stor sekst og liten ters har det omvendte forholdet til grunntonen.
 +
  
  
Linje 26: Linje 37:
  
 Disse er så igjen flyttbare slik at du da til sammen har 5 x 20 x 12 jazzakkorder. Disse er så igjen flyttbare slik at du da til sammen har 5 x 20 x 12 jazzakkorder.
- 
-Og ikke nok med det. Utfra disse akkord-grunntypene skal du så kunne finne fram til de aller fleste andre akkorder som er vanlig i jazz, fusion, bossa nova, som for eksempel: 
- 
-  * C9, Cm9, Cmaj9 -> flytt grunntonen (1) opp to halvtoner (her fra C til D). Cmaj7: 3-x-2-4-1-x -> Cmaj9: 3-x-2-4-3-x, eller Cmaj9: x-3-2-4-3-x 
-  * C7b13 -> ta C7 og flytt kvinten (5) opp en halvtone (fra G til Ab) 
-  * C13 -> ta C7 og flytt kvinten (5) opp to halvtone - dvs. fra G til A. 
-  * Cm6 -> ta Cm7 og flytt septimen (b7) ned til en stor sekst (6) - dvs. fra Bb til A. 
-  * C6 -> ta Cmaj7 og flytt den store septimen (7) ned to halvtoner til en sekst  - dvs. fra B til A. 
-  * CmMaj7 -> ta Cmaj7 og flytt den store tersen (3) ned en halvtone (b3) -  dvs. fra E til Eb. 
- 
-Kort sagt, når du har dette inne, så har du den store oversikten! 
- 
  
 ===== De 5 standard jazz-akkorder andre veien C#dim7 - Cmaj7 - C7 - Cm7 - Cm7b5 - Cdim7  ===== ===== De 5 standard jazz-akkorder andre veien C#dim7 - Cmaj7 - C7 - Cm7 - Cm7b5 - Cdim7  =====
Linje 55: Linje 54:
   * Gå fra C#dim7 direkte til C7 -> flytt C# til C   * Gå fra C#dim7 direkte til C7 -> flytt C# til C
  
 +
 +Alle disse akkordene er flyttbare slik at du da til sammen har 5 x 20 x 12 jazzakkorder. Aller er ikke like brukbare i alle sammenhenger. Men mer at hvorvidt de låter godt eller ikke, det er bestemt av hvilken sammenheng de inngår i.
 +
 +Og ikke nok med det. Utfra disse akkord-grunntypene skal du så kunne finne fram til de aller fleste andre akkorder som er vanlig i jazz, fusion, bossa nova, som for eksempel:
 +
 +  * C9, Cm9, Cmaj9 -> flytt grunntonen (1) opp to halvtoner (her fra C til D). Cmaj7: 3-x-2-4-1-x -> Cmaj9: 3-x-2-4-3-x, eller Cmaj9: x-3-2-4-3-x
 +  * C7b13 -> ta C7 og flytt kvinten (5) opp en halvtone (fra G til Ab)
 +  * C13 -> ta C7 og flytt kvinten (5) opp to halvtone - dvs. fra G til A.
 +  * Cm6 -> ta Cm7 og flytt septimen (b7) ned til en stor sekst (6) - dvs. fra Bb til A.
 +  * C6 -> ta Cmaj7 og flytt den store septimen (7) ned to halvtoner til en sekst  - dvs. fra B til A.
 +  * CmMaj7 -> ta Cmaj7 og flytt den store tersen (3) ned en halvtone (b3) -  dvs. fra E til Eb.
 +
 +===== Cm6, C6, CmMaj7 =====
 +
 +
 +Her noen eksempler på Cm7 -> Cm6, Cmaj7 -> C6, og Cmaj7 til CmMaj7:
 +
 +{{:akkorder:standard_jazzakkorder_gitar_cm6_c6_cmmaj7.png?nolink&|Overgang fra Cm7 til C6, Cmaj7 til C6, og Cmaj7 til CmMaj7}}
 +
 +
 +Kort sagt, når du har dette inne, så har du den store oversikten!
  
  
  • akkorder/standard_jazzakkorder.1329302678.txt.gz
  • Sist endret: 12 år siden
  • av admin