Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
akkorder:kvintakkorder [d.m.Y H:i] – ekstern redigering 127.0.0.1 | akkorder:kvintakkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Kvintakkorder | + | ====== Kvintakkorder ====== |
- | **Kvintakkorder** eller **//Power chords//**, er akkorder som består av grunntone (R) og kvint (5). Det er mao. akkorder spilt uten ters (altså uten b3 eller 3). Og når tersen mangler, så angir ikke akkorden verken dur eller moll, og er tvertydig som en sus-akkord. | + | **Kvintakkorder** eller **//Power chords//**, er akkorder som består av grunntone (R) og kvint (5). Altså treklanger der tersen |
- | At tersen mangler, og at det bare er tale om et intervall betyr at kvintakkorder strengt tatt ikke er en akkord. | + | At tersen mangler, og at det bare er tale om et intervall betyr at kvintakkorder strengt tatt ikke er en akkord, ifølge den vanlige definisjonen på en akkord ("//En gruppe på typisk tre eller flere noter som klinger samtidig, som grunnlag for harmoni//", |
- | Men kvintakkorder | + | Skrivemåter: |
+ | |||
+ | Den mest typiske måten å spille dem på er med grunntonen i bunn og kvinten på topp. E5: < | ||
+ | |||
+ | De kan oogså spilles med mer fyldige grep. < | ||
+ | |||
+ | Fyldige akkorder fungerer dårlig | ||
Når de brukes mye i blues og annen musikk med røtter i blues, kan det også komme av at solisten dermed står helt fritt til å bendt tone mellom b3 og 3 (se [[: | Når de brukes mye i blues og annen musikk med røtter i blues, kan det også komme av at solisten dermed står helt fritt til å bendt tone mellom b3 og 3 (se [[: |