Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
akkorder:durakkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:durakkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 3: | Linje 3: | ||
Durakkorder er strengt tatt alle akkorder med stor ters. Men man kan også grovt dele inn akkorder i durakkorder, | Durakkorder er strengt tatt alle akkorder med stor ters. Men man kan også grovt dele inn akkorder i durakkorder, | ||
- | ===== Durakkorders akkordtoner på gitarens gripebrett | + | ===== Durakkorders akkordtoner på gripebrettet |
Linje 14: | Linje 14: | ||
- | C | + | C. Eksempler på grep: < |
{{ : | {{ : | ||
- | Cadd9, også kalt C2, lages ved å legge en D til en C-durtreklang. Lyden kan minne om en Csus2-akkord. Men i Csus2 blir tersen (E) erstattet av en 2 (D). C2 beholder tersen. | + | **Caug**, eller **C#5** eller **C+**. Dette er en C-durtreklang der kvinten (G) er hevet en halvtone (G#). (<< |
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Cadd9**, også kalt **C2**, lages ved å legge en D til en C-durtreklang. Lyden kan minne om en Csus2-akkord. Men i Csus2 blir tersen (E) erstattet av en 2 (D). C2 beholder tersen. | ||
{{ : | {{ : | ||
- | C6, lages ved å legge en A til en C-durtreklang: | + | **C6**, lages ved å legge en A til en C-durtreklang: |
{{ : | {{ : | ||
- | Cmaj7, lages ved å legge en B til en C-durtreklang: | + | **Cmaj7**, lages ved å legge en B til en C-durtreklang: |
{{ : | {{ : | ||
- | Cmaj7#5, lages ved å flytte kvinten opp en halvtone, her fra G til G#. Eksempel på grep: < | + | **Cmaj7#5**, lages ved å flytte kvinten opp en halvtone, her fra G til G#. Eksempel på grep: < |
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Cmaj9**, Cmaj7 med tillagt none (D). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Cmaj7# | ||
- | {{ : | + | {{ : |