Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
tritonus [d.m.Y H:i] – ekstern redigering 127.0.0.1 | tritonus [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Tritonus ====== | ====== Tritonus ====== | ||
- | <box right 80px round|tritonus> | + | <box right 90px round|tritonus> |
^ 1 ^ b5 | | ^ 1 ^ b5 | | ||
| A | Eb | | | A | Eb | | ||
Linje 16: | Linje 17: | ||
| G♯ | D | | | G♯ | D | | ||
| D | G♯ | | | D | G♯ | | ||
+ | |||
</ | </ | ||
- | Tritonus (engelsk: TRITONE ) er en dissonant intervall på en forsminsket | + | Tritonus (engelsk: TRITONE ) er en dissonant intervall på tre heltoner. Det omtales som forminsket |
+ | |||
+ | For å finne en tritonus fra en tone, teller du ganske enkelt | ||
- | Mens frekvensforholdet for en oktav er 1:2, så er frekvensforholdet | + | Når du omvender en trinonus, så får du en tritonus - dvs. en omvendt eller invertert b5, er alltid en b5. Det fordi en tritonusen til en tone befinner seg midt mellom tonen og dens oktav. |
- | Du kan gjenkjenne dette intervallet på kjente sanger som dette: I musikalen The Westside Story av Leonard Bernstein, går dette intervallet stadig igjen, bla. er de to førte tonene i sangen Maria en tritonus. | + | Du kan gjenkjenne dette intervallet på mange låter: |
+ | * I musikalen The Westside Story av Leonard Bernstein, går dette intervallet stadig igjen, bla. er de to førte tonene i sangen Maria en tritonus. | ||
+ | * Beethovens Fidelio | ||
+ | * Wagner Gotterdammerung | ||
+ | * de første to notene i signaturmelodien | ||
+ | * Introen | ||
+ | * "Black Sabbath" | ||
+ | * " | ||
I middelalderen betraktet musikere intervallet tritonus som **djevelens intervall** (//Diabolus in Musica//), trolig på grunn av at det er et sterkt dissonerende (lite sangbart). Det er spekulert i at det kan skyldes at intervallet er egnet til å vekker seksuelle følelser eller at det kan skape en litt skremmende " | I middelalderen betraktet musikere intervallet tritonus som **djevelens intervall** (//Diabolus in Musica//), trolig på grunn av at det er et sterkt dissonerende (lite sangbart). Det er spekulert i at det kan skyldes at intervallet er egnet til å vekker seksuelle følelser eller at det kan skape en litt skremmende " | ||
- | Avstanden mellom tersen og septimen i en dominantakkord er en tritonus (b5). | + | Avstanden mellom tersen og septimen i en dominantakkord er en tritonus (b5). |