alterert_skala

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Siste revisjonBegge sider neste revisjon
alterert_skala [d.m.Y H:i] adminalterert_skala [d.m.Y H:i] admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Alterert skala ====== ====== Alterert skala ======
-Alterert skala - [synonymer: superlokrisk skala, forminsket heltoneskala, lokrisk b4 - er en skala som er definert ved at alle andre toner enn grunntonen er flyttet en halvtone ned. Den egner seg for improvisering over dominante akkorder som er alterert. Se [[altererte akkorder]] +Alterert skala - [synonymer: //superlokrisk////forminsket heltoneskala////lokrisk b4// - er en skala som er som en durskala der alle andre toner enn grunntonen er flyttet en halvtone ned. Den egner seg for improvisering over dominante akkorder som er alterert. Se [[altererte akkorder]] 
  
-**Den altererte skalaen** kan defineres ved følgende intervallrekke: **1-b9-#9-3-b5-b13-b7**, eller: **1-b2-#2-3-b5-#5-b7**+**Den altererte skalaen** kan defineres ved følgende intervallrekke: **1-b2-b2-b3-b4-b5-b6-b7**, eller ved fordelingen av halvtoner: **121222**. C alterert over vil fungere som en C7b9#9b5#5.
  
-Du kan ogås definere den ved å se på fordelingen av halvtonetrinn**hHhHHHH**.+{{ :gripebrett:alterert-skala-visuelt.svg |}}
  
  
-^ C-durskalaen        | C |  | D | | E | F |  | G |  | A |  | H | C | 
-| C-durskalaens intervaler           |1| |2| | 3 | 4 | | 5 | |6 | | 7 | 8 | 
-^ Alterert C-durskala | C |Db |  | Eb | Fb |  | Gb |  | Ab |  | Hb |  | C | 
-| Den altererte skalaens intervaller |1|b2| |#2|3|  |b5| |#5|  |b7|  | 8 | 
-| Den altererte skalaens intervaller |1|b9| |#9|3|  |b5| |b13|  |b7|  | 8 | 
-^ Den altererte skalaen er den samme som den 7. modus av den stigende melodiske mollskalaen | C |C# |  | D# | E |  | F# |  | G# |  | A# |  | C | 
  
-Den altererte skalen kan altså også betraktes som **den syvende modus av den stigende melodiske mollskalaen**, også kalt den superlokriske modus av denne skalaen: +Den altererte skalaen kan altså også betraktes som **den syvende modus av den stigende [[melodisk moll|melodiske mollskalaen]]**, også kalt superlokrisk. 
  
-Intervallforholdene i den er +Intervaller:
  
-^ C# stigende melodisk moll, noter      |C#| |D#| |E| |F#| |G#| |A#| |C| |C#| +^ C# (stigendemelodisk moll, noter      |C#| |D#| |E| |F#| |G#| |A#| |C| |C#| 
-^ C# stigende melodisk moll, intervaller |1| |2| |b3| |4| |5| |6| |7| |8| +^ C# (stigendemelodisk moll, intervaller |1| |2| |b3| |4| |5| |6| |7| |8| 
-^ C# stigende melodisk moll, intervallavstander | |H| |h|  |H| |H| |H| |H| |h| |+^ C# (stigendemelodisk moll, intervallavstander | |2| |1|  |2| |2| |2| |2| |1| |
  
  
Linje 26: Linje 20:
                                     /\  /\  /\  /\  /\  /\  /                                     /\  /\  /\  /\  /\  /\  /
                                     \/  \/  \/  \/  \/  \/  \/                                     \/  \/  \/  \/  \/  \/  \/
-  Halvtonefordeling (SMM):                      h+  Halvtonefordeling (SMM):                      1
  
-  Halvtonefordeling (AS):                 H   H+  Halvtonefordeling (AS):           1    2       2
                                 /\  /\  /\  /\  /\  /\  /\                                 /\  /\  /\  /\  /\  /\  /\
                                /  \/  \/  \/  \/  \/  \/  \                                /  \/  \/  \/  \/  \/  \/  \
Linje 39: Linje 33:
 ^ C-durskalaen | C | D | E | F | G | A | H | C |  ^ C-durskalaen | C | D | E | F | G | A | H | C | 
 | durintervaller | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 |  | durintervaller | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 
-^ C-altskalaen | C | D♭ | E♭ | F♭ | G♭ | A♭ | H♭ | C | +^ C-altskalaen | C | D♭ | E♭ | F♭ | G♭ | A♭ | B♭ | C | 
-| alt-intervaller | 1 | b9 | #9 | b5 | b13 | b7 | 1 |+| alt-intervaller | 1 | b9 | b3 b4 | b5 | b6 | b7 | 1 |
  
  
 C-durskalaen på gripebrettet, i to oktaver: C-durskalaen på gripebrettet, i to oktaver:
  
-  |---|---|-H-|-C-|---|---|   |---|---|-7-|-1-|---|---|+  |---|---|-B-|-C-|---|---|   |---|---|-7-|-1-|---|---|
   |---|---|---|-G-|---|-A-|   |---|---|---|-5-|---|-6-|   |---|---|---|-G-|---|-A-|   |---|---|---|-5-|---|-6-|
   |---|---|-D-|---|-E-|-F-|   |---|---|-2-|---|-3-|-4-|   |---|---|-D-|---|-E-|-F-|   |---|---|-2-|---|-3-|-4-|
-  |---|---|-A-|---|-H-|-C-|   |---|---|-6-|---|-7-|-1-|+  |---|---|-A-|---|-B-|-C-|   |---|---|-6-|---|-7-|-1-|
   |---|---|-E-|-F-|---|-G-|   |---|---|-3-|-4-|---|-5-|   |---|---|-E-|-F-|---|-G-|   |---|---|-3-|-4-|---|-5-|
   |---|---|---|-C-|---|-D-|   |---|---|---|-1-|---|-2-|   |---|---|---|-C-|---|-D-|   |---|---|---|-1-|---|-2-|
Linje 60: Linje 54:
 C alterert skala på gripebrettet, i to oktaver: C alterert skala på gripebrettet, i to oktaver:
  
-  |---|-Hb|---|-C-|---|---|   |---|-b7|---|-1-|---|---| +  |---|-Bb|---|-C-|---|---|   |---|-b7|---|-1-|---| 
-  |---|---|-Gb|---|-Ab|---|   |---|---|-b5|---|b13|---+  |---|---|-Gb|---|-Ab|---|   |---|---|b12|---|b13| 
-  |-C-|-Db|---|-Eb|-Fb|---|   |-1-|-b9|---|-#9|-3-|---+  |-C-|-Db|---|-Eb|-Fb|---|   |-1-|-b9|---|b10|b11
-  |---|-Ab|---|-Hb|---|---|   |---|b13|---|-b7|---|---| +  |---|-Ab|---|-Bb|---|---|   |---|-b6|---|-b7|---| 
-  |---|-Eb|-Fb|---|-Gb|---|   |---|-#9|-3-|---|-b5|---+  |---|-Eb|-Fb|---|-Gb|---|   |---|-b3|-b4|---|-b5| 
-  |---|---|---|-C-|-Db|---|   |---|---|---|-1-|-b9|---|+  |---|---|---|-C-|-Db|---|   |---|---|---|-1-|-b9|
                 |                           |                 |                           |
                 8. bånd                     8. bånd                 8. bånd                     8. bånd
  • alterert_skala.txt
  • Sist endret: 3 år siden
  • av admin