alterert_skala

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjonBegge sider neste revisjon
alterert_skala [d.m.Y H:i] adminalterert_skala [d.m.Y H:i] – ekstern redigering 127.0.0.1
Linje 1: Linje 1:
 ====== Alterert skala ====== ====== Alterert skala ======
-Alterert skala er en skala som er definert ved at alle andre toner enn grunntonen er flyttet en halvtone ned. +Alterert skala - [synonymer: superlokrisk skala, forminsket heltoneskala, lokrisk b4 - er en skala som er definert ved at alle andre toner enn grunntonen er flyttet en halvtone ned. Den egner seg for improvisering over dominante akkorder som er alterert. Se [[altererte akkorder]]  
 + 
 +**Den altererte skalaen** kan defineres ved følgende intervallrekke: **1-b9-#9-3-b5-b13-b7**, eller: **1-b2-#2-3-b5-#5-b7**.  
 + 
 +Du kan ogås definere den ved å se på fordelingen av halvtonetrinn: **hHhHHHH**. 
  
 ^ C-durskalaen        | C |  | D | | E | F |  | G |  | A |  | H | C | ^ C-durskalaen        | C |  | D | | E | F |  | G |  | A |  | H | C |
Linje 7: Linje 12:
 | Den altererte skalaens intervaller |1|b2| |#2|3|  |b5| |#5|  |b7|  | 8 | | Den altererte skalaens intervaller |1|b2| |#2|3|  |b5| |#5|  |b7|  | 8 |
 | Den altererte skalaens intervaller |1|b9| |#9|3|  |b5| |b13|  |b7|  | 8 | | Den altererte skalaens intervaller |1|b9| |#9|3|  |b5| |b13|  |b7|  | 8 |
 +^ 7. modus av den (stigende) melodiske mollskalaen | C |C# |  | D# | E |  | F# |  | G# |  | A# |  | C |
  
 +Den altererte skalen kan altså også betraktes som **den syvende modus av den stigende [[melodisk moll|melodiske mollskalaen]]**, også kalt den superlokriske modus av denne skalaen: 
  
-Det kan alternativt være mer intuitivt forståelig å betrakte den som skalaen spilt en halvtone nedmen med grunntonen på samme sted.+Intervallforholdene i den er  
 + 
 +^ C# (stigende) melodisk mollnoter      |C#| |D#| |E| |F#| |G#| |A#| |C| |C#| 
 +^ C# (stigende) melodisk moll, intervaller |1| |2| |b3| |4| |5| |6| |7| |8| 
 +^ C# (stigende) melodisk moll, intervallavstander | |H| |h|  |H| |H| |H| |H| |h| | 
 + 
 + 
 +  Stigende melodisk moll (SMM):       b3  4         8 
 +                                    /\  /\  /\  /\  /\  /\  / 
 +                                    \/  \/  \/  \/  \/  \/  \/ 
 +  Halvtonefordeling (SMM):          H             h 
 + 
 +  Halvtonefordeling (AS):                   H 
 +                                /\  /\  /\  /\  /\  /\  /\ 
 +                               /  \/  \/  \/  \/  \/  \/  \ 
 +  Alterert skala (AS)           b2  #2    b5  #5  b7   8
  
  
-**den altererte skalaen** er definert ved følgende intervaller: 1-b9-#9-3-b5-b13-b7. I eksemplet over er det skalaen //G-Ab-A#-H-Db-Eb-F//. Den altererte skalen er den syvende modus av den syvende stigende melodiske mollskalaen. 
  
 ==== Sammenligning av C-durskalaen og de alterert C-skalaen ==== ==== Sammenligning av C-durskalaen og de alterert C-skalaen ====
Linje 50: Linje 71:
   Sett ringfingeren på C i 8 bånd, 6. streng   Sett ringfingeren på C i 8 bånd, 6. streng
  
- +Det kan alternativt være mer intuitivt forståelig å betrakte den alternerte skalaen som durskalaen spilt en halvtone ned, men med grunntonen på samme sted.
- +
- +
- +
  
  
  • alterert_skala.txt
  • Sist endret: 3 år siden
  • av admin