Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
akkorder:omdreiningspunkt [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:omdreiningspunkt [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== | + | ====== |
- | Akkordskifter rundt et omdreiningspunkt (pivot, finger) er et nyttig | + | Akkordskifter rundt et omdreiningspunkt (pivot, finger) er nyttig |
Dvs. å ha et bevisst forhold til hvilke fingre du må flytte til en annen streng, ved overgang fra den ene til neste akkord. Ved arrangementer basert på god [[: | Dvs. å ha et bevisst forhold til hvilke fingre du må flytte til en annen streng, ved overgang fra den ene til neste akkord. Ved arrangementer basert på god [[: | ||
Linje 22: | Linje 22: | ||
< | < | ||
- | <WRAP center round tip 80%> | + | <WRAP center round tip 100%> |
Et lite råd som kan passe å ta med når du har med omvendinger av akkorder å gjøre. | Et lite råd som kan passe å ta med når du har med omvendinger av akkorder å gjøre. | ||
- | Ikke nøy deg med å merke deg hvor grunntonen befinner seg i hvert grep. Gi hvert grep en passende navn slik at du har kontroll | + | Ikke nøy deg med å merke deg hvor grunntonen befinner seg i hvert grep. Gi hvert grep en passende navn slik at du har kontrollen med - passer på å ha et bevisst forhold til - hvor hver av intervallene befinner seg hvor i grepet. |
Du kan for eksempel kalle det første i oppgave 2 for <<F7 med grunntonen som bass og kvinten på topp>> | Du kan for eksempel kalle det første i oppgave 2 for <<F7 med grunntonen som bass og kvinten på topp>> | ||
Linje 34: | Linje 34: | ||
</ | </ | ||
+ | Oppgave 3: Øv inn med bevissthet på hvilke fingre du kan bruke som pivot. | ||
+ | {{: | ||
+ | < | ||
+ | |||
+ | Oppgave 4: Øv inn med bevissthet på hvilke fingre du kan bruke som pivot. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | < | ||
---- | ---- | ||