akkorder:omdreiningspunkt

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
akkorder:omdreiningspunkt [d.m.Y H:i] adminakkorder:omdreiningspunkt [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
-====== Omdreiningspunkt (Pivot) ved akkordskifter ====== +====== pivotering, eller omdreiningspunkt, ved akkordskifter ====== 
-Akkordskifter rundt et omdreiningspunkt (pivot, finger) er et nyttig tips og ha med seg ved innøving av vanskelige akkordskifter. +Akkordskifter rundt et omdreiningspunkt (pivot, finger) er nyttig å ha bevissthet på ved innøving av vanskelige akkordskifter.
  
 Dvs. å ha et bevisst forhold til hvilke fingre du må flytte til en annen streng, ved overgang fra den ene til neste akkord. Ved arrangementer basert på god [[:stemmeføring]] vil du ofte finne en eller to finger som de andre fingrene kan dreies (<<pivotere>>) rundt. Dvs. å ha et bevisst forhold til hvilke fingre du må flytte til en annen streng, ved overgang fra den ene til neste akkord. Ved arrangementer basert på god [[:stemmeføring]] vil du ofte finne en eller to finger som de andre fingrene kan dreies (<<pivotere>>) rundt.
Linje 22: Linje 22:
 <html><br clear="all"> </html> <html><br clear="all"> </html>
  
-<WRAP center round info 80%> +<WRAP center round tip 100%> 
-Et lite råd som kan passe her. Når du har med omvendinger av akkorder å gjøre, bør du gi hvert grep en passende navn eller betegnlse, slik at du har kontroll på hvilke intervall som befinner seg hvor i grepet. Dvs. at du ikke nøyer deg med å merke deg hvor grunntonen befinner seg.+Et lite råd som kan passe å ta med når du har med omvendinger av akkorder å gjøre. 
  
-Du kan for eksempel kalle det første i oppgave 2 for <<F7 med grunntonen som bass og kvinten på topp>>; den andre, <<F7 med tersen som bass og septimen på topp>>; den tredje, <<F7 med kvinten som bass og grunntonen på topp>>; og den siste, <<F7 med septimen som bass og tersen på topp>>Hvis du er flink med tall kan du kalle dem henholdsvis 1735, 3157, 5371, og 7513, etter rekkefølgen av intervaller. +Ikke nøy deg med å merke deg hvor grunntonen befinner seg i hvert grep. Gi hvert grep en passende navn slik at du har kontrollen med - passer på å ha et bevisst forhold til - hvor hver av intervallene befinner seg hvor i grepet. 
 + 
 +Du kan for eksempel kalle det første i oppgave 2 for <<F7 med grunntonen som bass og kvinten på topp>> og huske at siden dette er en drop 2-akkord så er septimen den andre og tersen den tredje osv; den andre, <<F7 med tersen som bass og septimen på topp>>; den tredje, <<F7 med kvinten som bass og grunntonen på topp>>; og den siste, <<F7 med septimen som bass og tersen på topp>> 
 + 
 +Er du en reser på å huske tall kan du kalle omvendingene i oppgave 1 for henholdsvis 1735, 3157, 5371, og 7513, etter rekkefølgen av intervaller, og forstå 1 som grunntone, <<7>> som en type septim (stor eller liten), <<3>> som en type ters (stor eller liten), og <<5>> som en type kvint (ren, forminsket eller forstørret).
  
 Omvendingene av F7 i oppgave 2 vil da måtte betegnes henholdsvis 7351, 1573, 3715, og 5137. Omvendingene av F7 i oppgave 2 vil da måtte betegnes henholdsvis 7351, 1573, 3715, og 5137.
 </WRAP> </WRAP>
  
 +Oppgave 3: Øv inn med bevissthet på hvilke fingre du kan bruke som pivot.
  
 +{{:akkorder:pivot_eksempel-5..png?nolink& |}}
  
 +<html><br clear="all"> </html>
 +
 +Oppgave 4: Øv inn med bevissthet på hvilke fingre du kan bruke som pivot.
 +
 +{{:akkorder:pivot_eksempel-4..png?nolink& |}}
 +
 +<html><br clear="all"> </html>
 ---- ----
  
  • akkorder/omdreiningspunkt.1314479889.txt.gz
  • Sist endret: 13 år siden
  • av admin