Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
tritonussubstitusjon [d.m.Y H:i] – admin | tritonussubstitusjon [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 2: | Linje 2: | ||
Tritonussubstitusjon, | Tritonussubstitusjon, | ||
- | Forklaringen er at en de har to vesentlige toner til felles. Tersen og septimen i den ene er septimen og tersen i den andre. | + | Forklaringen er at en de har to vesentlige toner til felles, F og B. Tersen og septimen i den ene er septimen og tersen i den andre. |
{{: | {{: | ||
{{: | {{: | ||
+ | {{: | ||
{{: | {{: | ||
Linje 21: | Linje 22: | ||
Noen grunner til å bruke denne teknikken kan være å få glattere stemmeføring, | Noen grunner til å bruke denne teknikken kan være å få glattere stemmeføring, | ||
- | Eksempel uten tritonussubstitusjon: | + | Eksempel |
| | ||
Em9 A7#5 | Dm9 G7#5 | Cmaj9 | | Em9 A7#5 | Dm9 G7#5 | Cmaj9 | | ||
Linje 31: | Linje 32: | ||
|--------5---|-------3-----|--------------| | |--------5---|-------3-----|--------------| | ||
- | Samme eksempel med tritonussubstitusjon. Her er A7 erstatte med Eb7, og G7 med Db7. | + | Med tritonussubstitusjon. |
| Em9 Eb9 | Dm9 Db9 | | Em9 Eb9 | Dm9 Db9 | ||
Linje 40: | Linje 41: | ||
|----7---6---|----5---4----|---3----------| | |----7---6---|----5---4----|---3----------| | ||
|------------|-------------|--------------| | |------------|-------------|--------------| | ||
+ | |||
+ | Her er A7 erstatte med Eb7, og G7 med Db7. | ||
Resultatet er en glattere stemmeføring, | Resultatet er en glattere stemmeføring, |