Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
tritonus [d.m.Y H:i] – admin | tritonus [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Tritonus ====== | ====== Tritonus ====== | ||
- | Tritonus (engelsk: TRITONE ) er et dissonante intervall på størrelense en forsminsket kvint (b5), hvilket er det samme som en forstørret kvart, eller tre helvtonetrinn. Den befinner seg midt mellom to oktaver på kromatiske skalaen. Den består av . | + | <box left 92px round|tritonus> |
- | Når du invertert en trinonus så får du igjen samme tritonus. | ||
- | |||
- | I musikalen The Westside Story av Leonard Bernstein, går dette intervallet stadig igjen, bla. er de to førte tonene i sangen Maria en tritonus. Du finner det også i Beethovens Fidelio, Wagner Gotterdammerung, | ||
- | |||
- | I middelalderen betraktet musikere intervallet tritonus som djevelens intervall (//Diabolus in Musica//), trolig på grunn av at det er et sterkt dissonerende intervall (lite sangbart). Det er spekulert i at det kan skyldes at intervallet er egnet til å vekker seksuelle følelser eller at det kan skape en litt skremmende " | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | <box right 80px round|tritonus> | ||
^ 1 ^ b5 | | ^ 1 ^ b5 | | ||
| A | Eb | | | A | Eb | | ||
Linje 26: | Linje 17: | ||
| G♯ | D | | | G♯ | D | | ||
| D | G♯ | | | D | G♯ | | ||
+ | |||
</ | </ | ||
+ | |||
+ | Tritonus (engelsk: TRITONE ) er en dissonant intervall som gjerne omtales som forsminsket kvint (**b5**) eller forstørret kvart (#4). | ||
+ | |||
+ | For å finne en tritonus fra en tone, teller du ganske enkelt seks halvtonetrinn opp eller ned, eller tre heltonetrinn opp eller ned, eller en halv oktav opp eller ned. | ||
+ | |||
+ | Når du omvender en trinonus, så får du en tritonus - dvs. en omvendt eller invertert b5 er alltid en b5. Det fordi en tritonus til en tone befinner seg midt mellom tonen og dens oktaver. | ||
+ | |||
+ | Matte: Mens frekvensforholdet for en oktav er 1:2, så er frekvensforholdet mellom grunntone og tritonus 1 til roten av 2. | ||
+ | |||
+ | Du kan gjenkjenne dette intervallet på mange låter: | ||
+ | * I musikalen The Westside Story av Leonard Bernstein, går dette intervallet stadig igjen, bla. er de to førte tonene i sangen Maria en tritonus. | ||
+ | * Beethovens Fidelio | ||
+ | * Wagner Gotterdammerung | ||
+ | * de første to notene i signaturmelodien til teveserien // | ||
+ | * Introen til [[Jimi Hendrix]] //Purple Haze// | ||
+ | * "Black Sabbath" | ||
+ | * " | ||
+ | |||
+ | I middelalderen betraktet musikere intervallet tritonus som **djevelens intervall** (//Diabolus in Musica//), trolig på grunn av at det er et sterkt dissonerende (lite sangbart). Det er spekulert i at det kan skyldes at intervallet er egnet til å vekker seksuelle følelser eller at det kan skape en litt skremmende " | ||
+ | |||
+ | Avstanden mellom tersen og septimen i en dominantakkord er en tritonus (b5). | ||
+ | |||
- | | + | |
- | |-----|-----|-----|-----|-----|-----|--Eb-| | + | |
- | |-----|-----|-----|-----|-----|--A--|-----| | + | |
- | |-----|-----|-----|--Eb-|-----|-----|-----| | + | |
- | |-----|-----|--A--|-----|-----|-----|-----| | + | |
- | |-----|--Eb-|-----|-----|-----|-----|-----| | + | |
- | |--A--|-----|-----|-----|-----|-----|-----| | + | |
+ | | ||
- | Intervallet blir mye brukt i heavy metal og særlig black metal. Thrashmetallbandet Slayer gjør det til et tema i sangen " | + | Intervallet blir mye brukt i [[heavy metal]] og særlig |