Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
tonal_kadens [d.m.Y H:i] – admin | tonal_kadens [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 15: | Linje 15: | ||
^ Skalatrinn: | ^ Skalatrinn: | ||
^ Skalaens noter: | ^ Skalaens noter: | ||
- | ^ I-akkordens noter: | + | ^ I-akkordens noter: |
- | ^ IV-akkordens noter: | | + | ^ IV-akkordens noter: | |
- | ^ V7-akkordens noter: | | + | ^ V7-akkordens noter: | |
Linje 42: | Linje 42: | ||
Spørsmålet er nå: Hvordan beveger disse notene seg i dette tonefølget fra V til I. Hvordan lyder de, og kan vi kjenne igjen den karakteristiske lyden av det. Og, hvordan kan vi spille dem på gitar, over hele gripebrettet. Det er lettere enn det høres ut som. | Spørsmålet er nå: Hvordan beveger disse notene seg i dette tonefølget fra V til I. Hvordan lyder de, og kan vi kjenne igjen den karakteristiske lyden av det. Og, hvordan kan vi spille dem på gitar, over hele gripebrettet. Det er lettere enn det høres ut som. | ||
- | V7-akkordens grunntonen går en kvint ned - eller en kvart opp - til I-akkordens grunntone: E -> A | + | * V7-akkordens grunntonen går en kvint ned - eller en kvart opp - til I-akkordens grunntone: |
- | V7-akkordens septim går en halvtone ned til I-akkordens ters: D -> C# | + | |
- | V7-akkordens ters går en halvtone opp til I-akkordens grunntone: G# -> A | + | |
+ | |||
+ | Men før vi gjør det, skal vi forenkle mønstret ytterligere. | ||
+ | |||
+ | Vi skal først få konsentrere oss om å høre tonefallet fra <wrap em>D -> C#</ | ||
+ | |||
+ | {{ :: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | {{ :: | ||
+ | |||
+ | {{ :: | ||