Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
stemmeforing [d.m.Y H:i] – admin | stemmeforing [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Stemmeføring ====== | ====== Stemmeføring ====== | ||
- | Stemmeføring [engelsk: //Voice Leading//]. Ved akkordspill | + | **Stemmeføring** [engelsk: //Voice Leading// |
- | Stemmeføring handler om å være som en leder av et kor, i valget av akkorder. | + | God stemmeføring er så mangt. En ting er å være litt omtenksom ved valg av akkorder slik at du får minimale bevegelser ved akkordskifter. Fordelen er ikke bare at det lyder mer harmonisk, men også at skiftene mellom grep glir lettere. |
- | Prøv å spille følgende akkorder. Du skulle kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement | + | La oss ta et eksempel: Du har en sang med et skifte mellom akkordene C (C-E-G) og F (F-A-C). Du ser at de to akkorder har to toner er felles, og du ser at det er kort avstanden mellom andre toner i akkordene. Avstanden fra E til F er på bare en halvtone; |
+ | eksempel 1 eksempel 2 | ||
+ | C F C F | ||
+ | E: | ||
+ | H: | ||
+ | G: | ||
+ | D: | ||
+ | A: | ||
+ | E: | ||
+ | |||
+ | Et annet element i stemmeføring er at du ofte ønsker å la den lyseste tonen i akkorden følge melodilinja. Prøv å spille følgende, og se om du kjenner igjen denne jazzlåta. | ||
| | ||
Linje 16: | Linje 26: | ||
- | Prøv å høre etter hva hver << | + | For å oppnå å følge melodilinja på øverste strengen, kan du enten velge den meste passende akkordformen du finner. Men hvis ikke det funker, kan du bruke forskjellige triks. Et sånt trik ser å legge inn en ekstra sus-akkord mellom de to akkordene du skal flytte mellom. Et annet triks er å legge inn en forminsket akkord (dim7) en halvtone under eller over den meloditonen du skal til, mellom to akkorder. Et tredje triks er å bruke akkordsubstitusjoner (b5-substitusjon). |
- | Prøv så å spille | + | |
+ | C Csus4 F C Fdim7 F C Gdim7 F | ||
+ | E: | ||
+ | H: | ||
+ | G: | ||
+ | D: | ||
+ | A: | ||
+ | E: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | God stemmeføring består da i at tonene beveger seg til de mest nærliggende, | ||
+ | |||
+ | Ved akkordspill kan hver streng betraktes som en stemme i en flerstemt sang. Hver streng har en stemme. Eller rettere sagt, den nederste tonen i akkorden er 1. stemme, den 2. nederste tonene i akkorden er annenstemme osv. og den nederste strengen, basstemmen. | ||
+ | |||
+ | Stemmeføring handler om å være mer selektiv i valget av akkorder. Det er som å forholde seg til gitaren som om du var en leder av et kor, og hver streng var en stemme, når du velger akkorder. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Du skulle bare av akkordene kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement av jazz-standarden // | ||
+ | |||
+ | Det blir ikke det samme med mer tilfeldig valgte akkorder. Prøv for eksemepel | ||
Bb13 E7#9 Ebmaj7 | Bb13 E7#9 Ebmaj7 | ||
Linje 28: | Linje 57: | ||
| | ||
- | I dette tilfellet handlet stemmeføring om å velge akkorder der den øverste tonen i akkordene uttrykker melodien. | + |