Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
stemmeforing [d.m.Y H:i] – admin | stemmeforing [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 2: | Linje 2: | ||
Stemmeføring [engelsk: //Voice Leading//]. Ved akkordspill kan hver streng betraktes som en stemme i en flerstemt sang. Hver streng har en stemme. Eller rettere sagt, den nederste tonen i akkorden er 1. stemme, den 2. nederste tonene i akkorden er annenstemme osv. og den nederste strengen er basstemmen. | Stemmeføring [engelsk: //Voice Leading//]. Ved akkordspill kan hver streng betraktes som en stemme i en flerstemt sang. Hver streng har en stemme. Eller rettere sagt, den nederste tonen i akkorden er 1. stemme, den 2. nederste tonene i akkorden er annenstemme osv. og den nederste strengen er basstemmen. | ||
- | Stemmeføring handler om å være som en leder av et kor, i valget av akkorder. | + | Stemmeføring handler |
- | + | ||
- | Prøv å spille følgende akkorder. Du skulle kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement av jazz-standarden // | + | |
+ | Prøv å spille følgende akkorder. | ||
| | ||
Linje 15: | Linje 14: | ||
||-----6-----------------3----5----6----6------------ | ||-----6-----------------3----5----6----6------------ | ||
+ | Du skulle bare av akkordene kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement av jazz-standarden // | ||
- | Prøv å høre etter hva hver << | + | Det blir ikke det samme med mer tilfeldig valgte akkorder. Prøv for eksemepel |
- | + | ||
- | Prøv så å spille | + | |
Bb13 E7#9 Ebmaj7 | Bb13 E7#9 Ebmaj7 | ||
Linje 28: | Linje 26: | ||
| | ||
- | I dette tilfellet handlet stemmeføring om å velge akkorder der den øverste tonen i akkordene uttrykker melodien. | + |