stemmeforing

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjonBegge sider neste revisjon
stemmeforing [d.m.Y H:i] – opprettet adminstemmeforing [d.m.Y H:i] admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Stemmeføring ====== ====== Stemmeføring ======
-Stemmeføring [engelsk: //Voice Leading//]. Ved akkordspill kan hver streng betraktes som en stemme i en flerstemt sang. Hver streng har en stemme. Eller rettere sagt, den nederste tonen i akkorden er 1. stemme, den 2. nederste tonene i akkorden er annenstemme osv. og den nederste strengen er basstemmen.+**Stemmeføring** [engelsk: //Voice Leading//]. Ved akkordspill kan hver streng betraktes som en stemme i en flerstemt sang. Hver streng har en stemme. Eller rettere sagt, den nederste tonen i akkorden er 1. stemme, den 2. nederste tonene i akkorden er annenstemme osv. og den nederste strengen er basstemmen.
  
-Stemmeføring handler om å være som en leder av et kor, i valget av akkorder.+Stemmeføring handler om å være mer selektiv i valget av akkorder. Det er som å forholde seg til gitaren som om du var en leder av et kor, og hver streng var en stemme, når du velger akkorder.
  
-Prøv å spille følgende akkorder. Du skulle kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement av jazz-standarden //[[Misty]]//:+Prøv å spille følgende akkorder. Du hører rakt at de ikke er tilfeldig valgt.
  
 +       Bb13   E7#9 Ebmaj7  Gm7  Am7  Bb7 Bbm9   Eb13
 +  ||-----6--------------------------------8------8-----
 +  ||-----8-----8-----3--------------------6------6-----
 +  ||-----7-----7-----3-----3----5----6----6------6-----
 +  ||-----6-----6-----5-----3----5----6----6------5-----
 +  ||-----------7-----6---------------------------6-----
 +  ||-----6-----------------3----5----6----6------------
  
-     Bb13   E7#9 Ebmaj7  Gm7  Am7  Bb7 Bbm9    +Du skulle bare av akkordene kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement av jazz-standarden //[[Misty]]//. Prøv å høre etter hva hver <<stemme>> spiller. Legg særlig merke til den lyseste tonen i akkorden. I dette tilfellet handlet stemmeføring om å velge akkorder der den øverste tonen i akkordene uttrykker melodien.
-||-----6--------------------------------8----- +
-||-----8-----8-----3--------------------6----- +
-||-----7-----7-----3-----3----5----6----6----- +
-||-----6-----6-----5-----3----5----6----6----- +
-||-----------7-----6-------------------------- +
-||-----6-----------------3----5----6----6-----+
  
 +Det blir ikke det samme med mer tilfeldig valgte akkorder. Prøv for eksemepel bare endre maj7-akkorden, og du får et helt annet og mindre vakkert resultat:
  
-Prøv å høre etter hva hver <<stemme>> spiller. Legg særlig merke til den lyseste tonen i akkorden. +      Bb13  E7#9 Ebmaj7 
 +   ||--6-------------------- 
 +   ||--8-----8-----8-------- 
 +   ||--7-----7-----7-------- 
 +   ||--6-----6-----8-------- 
 +   ||--------7-----6-------- 
 +   ||--6--------------------
  
-Prøv så å spille det samme med tilfeldig valgte akkorder. Prøv å bare endre maj7-akkordern for eksempel. 
  
-  Bb13  E7#9 Ebmaj7                           
---6-----------------------------------------   
---8-----8-----8------------------------------- 
---7-----7-----7------------------------------  
---6-----6-----8------------------------------- 
---------7-----6------------------------------  
---6-----------------------------------------   
- 
-I dette tilfellet handlet stemmeføring om å velge akkorder der den øverste tonen i akkordene uttrykker melodien. 
  • stemmeforing.txt
  • Sist endret: 13 år siden
  • av 127.0.0.1