Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon |
musikkuttrykk_for_gitar [d.m.Y H:i] – admin | musikkuttrykk_for_gitar [d.m.Y H:i] – admin |
---|
| |
| |
====== Liten musikk-ordliste for gitar ====== | ====== Musikk-ordliste for gitarister ====== |
| |
; **[[12-takts blues]]** : eng. **//<lang en>12 bar blues</lang>//**. | ; **[[12-takts blues]]** : eng. **//<lang en>12 bar blues</lang>//**. |
; **8va** : Oktavtegn fra latinske <lang lat>ottava alta</lang> som betyr at notene skal spilles en oktav høyere enn de er notert. Samme betydning har når g-nøkkelen har et 8-tall over. | ; **8va** : Oktavtegn fra latinske <lang lat>ottava alta</lang> som betyr at notene skal spilles en oktav høyere enn de er notert. Samme betydning har når g-nøkkelen har et 8-tall over. |
; **8vb** : Oktavtegn. Tegnet er fra latinske <lang lat>ottava bassa</lang>. Tegnet forteller at notene skal spilles en oktav lavere enn notert. Samme betydning har når g-nøkkelen har et 8-tall under. | ; **8vb** : Oktavtegn fra latinske <lang lat>ottava bassa</lang> som forteller at notene skal spilles en oktav lavere enn notert. Samme betydning har vi når g-nøkkelen har et 8-tall under. Da skal notene spilles en oktav lavere enn notert. |
; **[[ii-v-i|2-5-1]]** eller II-V-I : Betegner en akkordprogresjon der akkorden er hentet fra første, andre, og femte skalatrinn i dur eller moll. I C-dur gir det | <html><span class="chord" chord="x5756x">Dm7</span> | <span class="chord" chord="3x343x">G7</span> | <span class="chord" chord="x3545x">Cmaj7</span> |), og i moll | <span class="chord" chord="x5656x">Dm7b5</span> | <span class="chord" chord="3x343x">G7</span> | <span class="chord" chord="x3534x">Cm7</span> | (egentlig <span class="chord" chord="3x333x">Gm7</span>, men alle bruker <span class="chord" chord="3x343x">G7</span>) eller i harmonisk moll | <span class="chord" chord="x5656x">Dm7b5</span> | <span class="chord" chord="3x343x">G7</span> | <span class="chord" chord="x3544x">CmMaj7</span></html> |. 251 er den progresjon som er mest alminnelige i jazz, og forekommer i de aller fleste jazz-standarder. | ; **[[ii-v-i|2-5-1]]** eller II-V-I : Betegner en akkordprogresjon der akkorden er hentet fra første, andre, og femte skalatrinn i dur eller moll. I C-dur gir det | <html><span class="chord" chord="x5756x">Dm7</span> | <span class="chord" chord="3x343x">G7</span> | <span class="chord" chord="x3545x">Cmaj7</span> |), og i moll | <span class="chord" chord="x5656x">Dm7b5</span> | <span class="chord" chord="3x343x">G7</span> | <span class="chord" chord="x3534x">Cm7</span> | (egentlig <span class="chord" chord="3x333x">Gm7</span>, men alle bruker <span class="chord" chord="3x343x">G7</span>) eller i harmonisk moll | <span class="chord" chord="x5656x">Dm7b5</span> | <span class="chord" chord="3x343x">G7</span> | <span class="chord" chord="x3544x">CmMaj7</span></html> |. 251 er den progresjon som er mest alminnelige i jazz, og forekommer i de aller fleste jazz-standarder. |
; **Ass** : <html><span class="chord" chord="4b6194">A♭</span></html>. | ; **Ass** : <html><span class="chord" chord="4b6194">A♭</span></html>. |