Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon |
musikkuttrykk_for_gitar [d.m.Y H:i] – admin | musikkuttrykk_for_gitar [d.m.Y H:i] – admin |
---|
^ Cmaj7 | C | | E | | G | | B | | ^ Cmaj7 | C | | E | | G | | B | |
^ Dm7 | D | F | | | A | C | | | ^ Dm7 | D | F | | | A | C | | |
^ Em7 | E | G | | | B | D | | | ^ Em7 | E | G | | | B | D | | |
^ Fmaj7 | F | | A | | C | | E | | ^ Fmaj7 | F | | A | | C | | E | |
^ G7 | G | | B | | D | F | | | ^ G7 | G | | B | | D | F | | |
^ Am7 | A | C | | | E | G | | | ^ Am7 | A | C | | | E | G | | |
^ Bm7b5 | B | | D | F | | A | | | ^ Bm7b5 | B | | D | F | | A | | |
| |
; **Akkordsubstitusjon**, eller **substitusjon** : En akkord som kan brukes i stedet for en annen. | ; **Akkordsubstitusjon**, eller **substitusjon** : Akkorder som harmonisk fungere synonymt og derfor kan byttes ut med hverandre i en akkordprogresjon. Se [[akkorder:synonyme_akkorder|synonyme akkorder]]. |
; **Al fine** : Til slutten (av stykket). | ; **Al fine** : Til slutten (av stykket). |
; **Alterert** : Kromatisk senke eller heve akkordtone en halvtone, uten endring av toneart eller akkordens funksjon. Alterert brukes da som antonym til tonal. En alterert akkord beholder da det som gir den sin funksjon, nemlig grunntonen, tersen og septimen, mens særlig kvinten (b5, #5) og nonen (b9, #9) er det som vanligvis altereres: <html><span class="chord" chord="x5856x">Dm7#5</span>, <span class="chord" chord="3x3100">G13b9</span>, <span class="chord" chord="3x344x">G7#5</span>, <span class="chord" chord="3x3454">G13b9</span>. Men i noen sammenhenger er det vanlig å alterere undecimen (#11) som i Cmaj7#11 [3/4 <span class="chord" chord="1x221x">Fmaj7</span> / <span class="chord" chord="5x566x">A7#5</span> / <span class="chord" chord="6x775x">Bbmaj7#11</span> / <span class="chord" chord="x5433x">Daug</span> / <span class="chord" chord="3x333x">Gm7</span> / <span class="chord" chord="x5x576">D7#5</span> / <span class="chord" chord="3x3335">Gm7</span> / <span class="chord" chord="x3x353">C7</span> ] og tersdecimen (b13) [4/4 <span class="chord" chord="3x345x">G13</span> -> <span class="chord" chord="3x344x">G7b13</span> -> <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9</span>. I moll er det vanlig å alterere dominanten: <span class="chord" chord="x5656x">Dm7b5</span> -> <span class="chord" chord="x5646x">G7b9</span> -> <span class="chord" chord="x3534x">Cm7</span></html> etc. | ; **Alterert** : Kromatisk senke eller heve akkordtone en halvtone, uten endring av toneart eller akkordens funksjon. Alterert brukes da som antonym til tonal. En alterert akkord beholder da det som gir den sin funksjon, nemlig grunntonen, tersen og septimen, mens særlig kvinten (b5, #5) og nonen (b9, #9) er det som vanligvis altereres: <html><span class="chord" chord="x5856x">Dm7#5</span>, <span class="chord" chord="3x3100">G13b9</span>, <span class="chord" chord="3x344x">G7#5</span>, <span class="chord" chord="3x3454">G13b9</span>. Men i noen sammenhenger er det vanlig å alterere undecimen (#11) som i Cmaj7#11 [3/4 <span class="chord" chord="1x221x">Fmaj7</span> / <span class="chord" chord="5x566x">A7#5</span> / <span class="chord" chord="6x775x">Bbmaj7#11</span> / <span class="chord" chord="x5433x">Daug</span> / <span class="chord" chord="3x333x">Gm7</span> / <span class="chord" chord="x5x576">D7#5</span> / <span class="chord" chord="3x3335">Gm7</span> / <span class="chord" chord="x3x353">C7</span> ] og tersdecimen (b13) [4/4 <span class="chord" chord="3x345x">G13</span> -> <span class="chord" chord="3x344x">G7b13</span> -> <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9</span>. I moll er det vanlig å alterere dominanten: <span class="chord" chord="x5656x">Dm7b5</span> -> <span class="chord" chord="x5646x">G7b9</span> -> <span class="chord" chord="x3534x">Cm7</span></html> etc. |
; **Alterert (dominant)** (kan være besifret G7alt) : En alterert dominant er en septimakkorder der kvinten (b5 <- 5 -> #5) og nonen (b9 <- 9 -> #9) er alterert til akkorder som | ; **Alterert (dominant)** (kan være besifret G7alt) : En alterert dominant er en septimakkorder der kvinten (b5 <- 5 -> #5) og nonen (b9 <- 9 -> #9) er alterert til akkorder som |
<html><span class="chord" chord="3x344x">G7#5</span>, <span class="chord" chord="3x3424">G7b5b9</span> (eller spilt uten grunntone <span class="chord" chord="xx3424">G7b5b9</span>), <span class="chord" chord="3x3444">G7#5b9</span>, <span class="chord" chord="xa9a9b">G7b5#9</span>, <span class="chord" chord="xa9abb">G7#5#9</span></html> osv. | <html><span class="chord" chord="3x344x">G7#5</span>, <span class="chord" chord="3x3424">G7b5b9</span> (eller spilt uten grunntone <span class="chord" chord="xx3424">G7b5b9</span>), <span class="chord" chord="3x3444">G7#5b9</span>, <span class="chord" chord="xa9a9b">G7b5#9</span>, <span class="chord" chord="xa9abb">G7#5#9</span></html> osv. |
; **<lang en>D Sharp</lang>** : Diss. | ; **<lang en>D Sharp</lang>** : Diss. |
; **Da Capo** : [forkortes: D.C.] : (Gjenta) fra begynnelsen (av stykket). | ; **Da Capo** : [forkortes: D.C.] : (Gjenta) fra begynnelsen (av stykket). |
; **Diatonisk** : Diatoniske toner er toner som hører til tonearten, den skalaen det går i. | ; **Diatonisk** : Term for en type skalaer som bestå av 7 toner, herunder 5 heltoner og 2 halvtonetrinn, og alltid minimum to heltoner mellom hver halvtone. : Skalaegen. //<<Skalaegne tonetrinn>>// - (halv)tonetrinn i en melodi eller solo som hører til den tonearten går i, til forskjell fra kromatisk trinn der man beveger seg utenfor skalaen. |
; **Diatoniske akkorder** : eng. //<lang en>Diatonic chords</lang>// | ; **Diatoniske akkorder** : eng. //<lang en>Diatonic chords</lang>// |
; **Dominant-akkord** : Samme som dominant. Akkorden som bygges fra det femte tonetrinn i en skala. Begrepet stammer fra harmonilæren (//Hugo Riemann//) der akkorder som begynner på ulike trinn i en skala beskrives ved forskjellig harmonisk funksjon (funksjonsharmonikk - engelsk "<lang en>diatonic function</lang>"). Se Dominant. | ; **Dominant-akkord** : Samme som dominant. Akkorden som bygges fra det femte tonetrinn i en skala. Begrepet stammer fra harmonilæren (//Hugo Riemann//) der akkorder som begynner på ulike trinn i en skala beskrives ved forskjellig harmonisk funksjon (funksjonsharmonikk - engelsk "<lang en>diatonic function</lang>"). Se Dominant. |