ii-v-i

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjonBegge sider neste revisjon
ii-v-i [d.m.Y H:i] adminii-v-i [d.m.Y H:i] admin
Linje 3: Linje 3:
  
 Tallene ii-V-I kommer fra skaltrinnene i (den harmoniserte) durskalaen. **Skalatrinn** benevnes med romertall og det er vanlig å bruke små romertall når det er en mollakkord. Tallene ii-V-I kommer fra skaltrinnene i (den harmoniserte) durskalaen. **Skalatrinn** benevnes med romertall og det er vanlig å bruke små romertall når det er en mollakkord.
 +
 +
 +
 +
  
 Akkorden kommer fra durskalaen. Når du harmoniserer durskalaen med firklanger (septimakkorder), så får du akkordene. Harmoniseringen skjer vanligvis i vestlig musikk ved å stabler terser((Tersene utgjør da annenhver tone i skalaen, og tersene blir da enten små (b3), hvilket gir moll, eller store (3) hvilket gjør at akkordene blir i dur.)) fra skalaen til du har akkorder med fire toner. Her er et eksempel på de tersstabler du får med C som grunntone: Akkorden kommer fra durskalaen. Når du harmoniserer durskalaen med firklanger (septimakkorder), så får du akkordene. Harmoniseringen skjer vanligvis i vestlig musikk ved å stabler terser((Tersene utgjør da annenhver tone i skalaen, og tersene blir da enten små (b3), hvilket gir moll, eller store (3) hvilket gjør at akkordene blir i dur.)) fra skalaen til du har akkorder med fire toner. Her er et eksempel på de tersstabler du får med C som grunntone:
  • ii-v-i.txt
  • Sist endret: 6 år siden
  • av admin