Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
harmoniserte_intervaller [d.m.Y H:i] – admin | harmoniserte_intervaller [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Harmoniserte intervaller ====== | ====== Harmoniserte intervaller ====== | ||
- | **Harmoniserte intervaller** er sekvenser av to-klanger | + | **Harmoniserte intervaller** er sekvenser av to-klanger |
- | En kan harmonisere | + | Selv om de vanligste intervallene som brukes er terser og sekster fra diatoniske dur- og moll-skalaer, |
+ | |||
+ | Nøkkelen til oversikt over hvordan intervallene fordeler seg over gitarens gripebrettet, og få det inn i fingrene, er å merke seg hvor de vanligste | ||
+ | |||
+ | Diatoniske skalaer har 7 trinn, og i dur befinner halvtrinnene befinner seg mellom trinn 3 og 4, og mellom trinn 7 og 1 i dur. Tenk over det. At trinn 3 er skalaens ters, 4 er kvarten, 7 er septimen, | ||
+ | |||
+ | I c-dur finner du da det halve trinn mellom e og f, og mellom b og c. | ||
+ | |||
+ | Hvor er det på de tre lyseste strengene. Spill c-durskalaens noter opp og ned på hver av strengene og merk deg dette, og at alle andre trinnavstander er heltoner. | ||
+ | |||
+ | Se også [[gripebrettet: | ||
===== Terser ===== | ===== Terser ===== | ||
- | Harmoniserte terser er de tonene som har en avstand på stor eller liten ters i en gitt skala. | + | Harmoniserte terser er de tonene som har en avstand på stor eller liten ters i en gitt diatonisk |
Hvordan ser tersene ut på gripebrettet? | Hvordan ser tersene ut på gripebrettet? | ||
Stor terser først. Merk at fra streng 3 til 2 danner en stor ters et annet mønster enn over de andre strengene: | Stor terser først. Merk at fra streng 3 til 2 danner en stor ters et annet mønster enn over de andre strengene: | ||
- | * Streng < | + | * Streng < |
- | * Streng < | + | * Streng < |
- | * Streng < | + | * Streng < |
- | * Streng < | + | * Streng < |
- | * Streng < | + | * Streng < |
Så små terser. Her får du det samme forholdet med at samme intervall blir annerledes fra streng 3 til 2: | Så små terser. Her får du det samme forholdet med at samme intervall blir annerledes fra streng 3 til 2: | ||
- | | + | * Streng < |
- | * Streng < | + | |
- | * Streng < | + | |
* Streng < | * Streng < | ||
- | * Streng < | + | * Streng < |
+ | * Streng < | ||
+ | * Streng < | ||
Spill de harmoniserte terser i C-dur opp og ned, på strengene 2 og 1. | Spill de harmoniserte terser i C-dur opp og ned, på strengene 2 og 1. | ||
Linje 39: | Linje 50: | ||
| C -> E | D -> F | E -> G | F -> A | G -> B | A -> C | B -> D | C -> | | | C -> E | D -> F | E -> G | F -> A | G -> B | A -> C | B -> D | C -> | | ||
- | + | En grei måte å se strukturen | |
- | Det er greiest | + | |
{{: | {{: | ||
Den letteste måten å få det inn i fingrene på, er å lage deg små enkle melodier på noen få toner langs en enkelt streng i skalaen først, og så deretter harmonisere melodiene ved å henge på tonen nedenfor. Men det er selvfølgelig ingen tvang at du må harmonisere enhver tone i melodiene dine. Prøv for eksempel å nøye deg med annenhver tone, eller en meloditone her og der, som du synes det passer. | Den letteste måten å få det inn i fingrene på, er å lage deg små enkle melodier på noen få toner langs en enkelt streng i skalaen først, og så deretter harmonisere melodiene ved å henge på tonen nedenfor. Men det er selvfølgelig ingen tvang at du må harmonisere enhver tone i melodiene dine. Prøv for eksempel å nøye deg med annenhver tone, eller en meloditone her og der, som du synes det passer. | ||
- | |||
- | |||
- | * Sekster - sjette skalatrinn i | ||
- | * < | ||
- | * < | ||
- | * Septimer (oktavspill popularisert av [[Wes Montgomery]]) | ||
- | * < | ||
- | * < | ||
- | * < | ||
- | * Decimer - samme som terser + en oktav. | ||
- | * < | ||
- | * < | ||
- | * Kvarter | ||
- | * < | ||
- | * Kvinter | ||
- | * < | ||
- | * < | ||
- | * Noner | ||
- | * < | ||
- | * < | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
Spill med harmoniserte intervaller er på engelsk kjent som <<// | Spill med harmoniserte intervaller er på engelsk kjent som <<// | ||
Linje 300: | Linje 285: | ||
+ | ===== Sekster ===== | ||
+ | |||
+ | * Sekster - sjette skalatrinn i | ||
+ | * < | ||
+ | * < | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Decimer ===== | ||
+ | |||
+ | * Decimer - samme som terser + en oktav. | ||
+ | * < | ||
+ | * < | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | ===== Oktaver ===== | ||
+ | |||
+ | * < | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Septimer ===== | ||
+ | |||
+ | * Septimer (oktavspill popularisert av [[Wes Montgomery]]) | ||
+ | * < | ||
+ | * < | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Kvarter ===== | ||
+ | |||
+ | * Kvarter | ||
+ | * < | ||
+ | |||
+ | ===== Kvinter ===== | ||
+ | |||
+ | * Kvinter | ||
+ | * < | ||
+ | * < | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Noner ===== | ||
+ | |||
+ | * Noner | ||
+ | * < | ||
+ | * < | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Legg merke til at den store nonen havner i samme bånd når grunntonen befinner seg på A-strengen (5. streng) og D-strengen. Mens når den er på sjette streng er stor none alltid tre strenger nedenfor og ett bånd lavere. | ||
+ | |||
+ | Ta noen eksempler på akkorder med noner. | ||
+ | |||
+ | Først none-akkord med grunntonen på 6. streng. Hvis vi tar G som grunntonen i en akkord, er stor none A og liten noen Ab. | ||
+ | **Stor none:** < | ||
+ | None-akkorder med grunntonen på 5. streng: Vi tar C som grunntone. Da er stor none D, og liten noen Db. Merk at stor none alltid er i samme bånd, tre strenger nedenfor. | ||
+ | **Stor none:** < |