Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
gripebrettet:gitarens_rekkevidde [d.m.Y H:i] – admin | gripebrettet:gitarens_rekkevidde [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Sammenligning av gitar og piano ===== | ===== Sammenligning av gitar og piano ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
< | < | ||
Likheter | Likheter | ||
Linje 21: | Linje 24: | ||
- | Gitarens har en rekkevidde((Se Larry Solomon' | + | |
+ | Det som kan spilles på bare én måte på et piano, kan spilles på mange måter på en gitar. Noen eksempler: | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Gitarens har en rekkevidde((Se Larry Solomon' | ||
Illustrasjonen nedenfor viser gitarens rekkevidde i forhold til et piano. | Illustrasjonen nedenfor viser gitarens rekkevidde i forhold til et piano. | ||
Linje 32: | Linje 43: | ||
En annen ting er at en gitar kan maksimalt spille seks toner samtidig. På et piano kan i prinsippet alle tilgjengelige toner klinge samtidig. Gitaren har ingen pedaler (sustain, sustenuto | En annen ting er at en gitar kan maksimalt spille seks toner samtidig. På et piano kan i prinsippet alle tilgjengelige toner klinge samtidig. Gitaren har ingen pedaler (sustain, sustenuto | ||
+ | |||
+ | |||
+ | På en gitar med 24 bånd forekommer for eksempel noten E på gitar. E2 og E6 forekommer én gang. E3 og E5 tre ganger, og E4 hele seks forskjellige steder på gitarhalsen. Merk at avstanden i antall bånd, hvis du følger linjene som er tegnet inn på bildet nedenfor, er 5 alle steder, unntatt fra streng 2 til 3, der avstanden er på 4 bånd: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
Linje 39: | Linje 55: | ||
Pianoet noter følger fortløpende på hverandre oppover klaviaturet, | Pianoet noter følger fortløpende på hverandre oppover klaviaturet, | ||
- | Den ene er skillet mellom svarte og hvite tangenter. De hvite utgjør stamtonene | + | Den ene er skillet mellom svarte og hvite tangenter. De hvite utgjør stamtonene |
Slik ville gripebrettet kunnet sett ut hvis den hadde svarte og hvite tangenter som på et piano: | Slik ville gripebrettet kunnet sett ut hvis den hadde svarte og hvite tangenter som på et piano: | ||
{{gitarpiano_svarte_og_hvite_tangenter_15_frets.png}} | {{gitarpiano_svarte_og_hvite_tangenter_15_frets.png}} | ||
+ | |||
+ | Det andre strukturen er at det er tydelig at det er to svarte tangenter mellom de hvite tangentene |C| |D| |E| og tre svarte tangenter melllom |F| |G| |A | |B|. | ||
+ | |||
+ | Du ser man umiddelbart og visuelt hvor enhver note befinner seg i forhold de de andre på et piano. | ||
+ | |||
+ | Selv om man skulle fargekode på tilsvarende vis på gitar, ville denne strukturen likevel ikke tre tydelig fram. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||