Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
gitargrep [d.m.Y H:i] – admin | gitargrep [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Liten akkordliste for gitar, gitargrep ====== | ====== Liten akkordliste for gitar, gitargrep ====== | ||
- | Her er en liten liste over de vanligste gitargrep eller akkorder for gitar, til bruk i **[[sangbok|sangboka]]**. For flere akkorder, se [[guitar_verktoy|Gitar-verktøy]] | + | ====== Liste over gitargrep ====== |
+ | |||
+ | Her er en liten liste over de vanligste gitargrep eller akkorder for gitar, til bruk i **[[sangbok|sangboka]]**. For flere akkorder, se [[gitar_verktoy|Gitar-verktøy]]. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Akkord, grep og stemmeføring ===== | ||
+ | |||
+ | En akkord betegner et bestemt sett akkordtoner, | ||
+ | |||
+ | Besifringen sier oftest lite og ingen ting om hvordan stemmene, altså akkordtonene, | ||
+ | |||
+ | Slash-akkorder brukes mye i musikksjangre som bossa nova, der god stemmføring er vesentlig. Du finner mange eksempler på bossa-låter for gitar på [[http:// | ||
+ | |||
+ | Se for eksempel på hvordan stemmene beveger seg fra akkord til akkord i << | ||
+ | |||
+ | ^ Analyse av akkordtoner ^ Akkordtoner |||| | ||
+ | ^ Akkord | ||
+ | ^ Bb7 | Bb | D | ||
+ | ^ Gm6 | G | ||
+ | ^ EbmMaj7 | ||
+ | ^ Bb | Bb | D | ||
+ | |||
+ | ^ Analyse av stemmeføring ||||| | ||
+ | ^ Akkorder | ||
+ | ^ Sopran | ||
+ | ^ Alt | Bb | Bb | Bb | Bb | | ||
+ | ^ Tenor (fallende) | ||
+ | ^ Bass (fallende) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | < | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Et grep, når vi snakker om grep for gitar, handler mer konkret om gitarteknikk, | ||
+ | |||
+ | Ett og samme grep kan faktisk brukes til å spille forskjellige akkorder. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Dette kommer av spesielle forhold når det gjelder hvordan strengene er stemt i forhold til hverandre. | ||
+ | |||
+ | E7 (12-14-12-13-x-x) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
I prinsippet er alle akkorder på en gitar flyttbare -dvs. at du kan << | I prinsippet er alle akkorder på en gitar flyttbare -dvs. at du kan << | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
< | < | ||
</ | </ | ||
+ | < | ||
+ | |||
+ | I praksis er det ikke så lett å flytte alle grep. Men ved siden av barregrep, merk deg gitargrep som **ikke** har åpne strenger (0) i akkordlista. Det vil si akkorder som dette | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | < | ||
+ | Det er også flyttbare gitargrep (også kalt blokk-akkorder og drop2-akkorder). Merk også at begrepene her ikke er så klokkerene. Du kan godt ha en drop2-akkord som er et barregrep. Mer om flyttbare grep følger. | ||
+ | |||
+ | Et annet tema er inversjoner, | ||
+ | |||
+ | Enda et tema som blir dekket mer etterhvert, og som du kan ha i bakhodet, det er at når du komper på gitar, så er det ofte både nødvendig og ønskelig å ikke å spille alle tonene som inngår i en akkord. Kvinten i en akkord kan sløyfe, fordi det er den kraftigste overtonen til grunntonen. Og hvis du spiller sammen med andre, og du har en som spiller bass, så kan du med fordel også å ligge unna grunntonen, og overlate den til bassisten. Tersen og septimen, den tredje og den syvende tonen i akkorden, er ofte de viktigste akkordtonene. | ||
- | I praksis er det ikke så lett å flytte alle grep. Men ved siden av barregrep, legg merke til grep som **ikke** har åpne strenger (0) i akkordlista. Det er også flyttbare gitargrep (også kalt blokk-akkorder | + | Relatert |
x = stum streng. Når det er mulig er det en fordel å vende seg til å ta grep slik at du demper strenger som ikke skal klinge. | x = stum streng. Når det er mulig er det en fordel å vende seg til å ta grep slik at du demper strenger som ikke skal klinge. | ||
Linje 14: | Linje 83: | ||
båndtall = tall ved siden av grepene forteller deg hvilket bånd akkorden skal tas i. | båndtall = tall ved siden av grepene forteller deg hvilket bånd akkorden skal tas i. | ||
- | De dim- | + | OBS! Det er et par inkonsekvenser i denne lista. Mens akkorden som nedenfor er kaldt **A4** er en Asus2 - så viser akkordiagrammet **F4** en Fsus4. Akkorden **Asus** er en Asus4. |
Linje 258: | Linje 327: | ||
[Gsus4] | [Gsus4] | ||
</ | </ | ||
- | |||
- | |||
- |