Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
flageolett [d.m.Y H:i] – admin | flageolett [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 2: | Linje 2: | ||
====== Flageolett ====== | ====== Flageolett ====== | ||
- | **Flageoletter** eller **overtoner** [engelsk: // | + | **Flageoletter** eller **overtoner** [engelsk: // |
+ | |||
+ | En tone - musikalsk lyd, i motsetning til støy - kan defineres | ||
+ | |||
+ | Det er det som skjer når du slår an en streng, setter den i bevegelse. Den svinger med regelmessige svingninger (frekvenser), | ||
+ | |||
+ | Så strengen svinger ikke bare i hele sin lengde (fundamentaltonen), | ||
+ | |||
+ | På gitar kan du da spille flageoletter - få fram overtoner, få en overtone til å bli den dominerende tonen - den største svingningen, | ||
+ | |||
+ | Du kan så vidt også se at streng ikke bare svinger om hele sin lengde. Men hvis du har en digitalt videokamera, | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | |||
+ | Hvilke frekvenser en streng oppnår slike sterke, naturlige og regelmessige **egensvingninger** er bestemt av strengens tykkelse, lengde og spenning. Så ved å stramme og justere en streng spenning, og derved bestemme frekvensens på egensvingningene. Det er det man gjør når man [[stemming|stemmer]] et instrument. Og ved å justere lengden på strengen, kan vi da intonere strengen, slik at strengen blir mest mulig renstemt i alle bånd. | ||
+ | |||
+ | Hvor mange og hvor tydelige og klare overtonene er, er det som bestemmer instrumentets **klangfarge** (engelsk: <lang en> | ||
< | < | ||
+ | Så altså: Når du setter en streng i bevegelse, vil den vibrere ikke bare i hele strenglengden, | ||
+ | |||
+ | Tips: klarest trer overtonen fram når du bare såvidt streifer strengen, akkurat i det du slår den an. Altså slik at du bare stopper den og ikke demper den helt. En annen ting er at det er lettere å få fram flageoletter og mange flere overtoner, på elektrisk gitar med litt vreng, særlig på høyere trinn i overtonerekka. | ||
+ | |||
+ | Så hvor finner du så overtonenes noder på gitarstrengene? | ||
+ | |||
+ | ===== Overtonenes noder på gitarstreng ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Nodene som gir tydeligste overtoner er følgende: | ||
+ | * Bånd 12: Over bånd 12 - som deler strengen i 2 - finner du en flageolett som ligger en oktav opp i forhold til tonehøyden du får når du spiller strengen i hele dens lengde. | ||
+ | * Bånd 7: Her ligger flageoletten en ren kvint + oktav opp i forhold til når du spiller strengen i hele sin lengde. | ||
+ | * Bånd 5: Oktav + oktav (2 oktaver opp er lik 24 halvtoner). | ||
+ | * Bånd 4: Stor ters + oktav. På E-strengen gir det deg en | ||
+ | |||
+ | ters (fem-delt streng) | ||
+ | | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | E|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
+ | H|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
+ | G|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
+ | D|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
+ | A|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
+ | E|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | For elektrisk gitar finner du fra 4. og nesten ned til 1. bånd finner du tett med overtoner. Litt som seljeflyta. Det samme mønstret av overtoner gjentar seg over 12. bånd. | ||
+ | |||
+ | I tillegg disse såkalte naturlige flageolettene har du på gitar også det som kalles kunstige flageolettene. Se nedenfor. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Eksempler ===== | ||
- | Eller i overtonesang | + | Overtonesang |
< | < | ||
Linje 35: | Linje 87: | ||
- | Flageoletter er lettest å få fram på en elektrisk gitar, men du får det også til på en kassegitar. | ||
- | |||
- | ters (femdeling) | ||
- | | | ||
- | | ||
- | | ||
- | | ||
- | E|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
- | H|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
- | G|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
- | D|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
- | A|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
- | E|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|--- | ||
- | | ||
- | Fra 4. og nesten ned til 1. bånd finner du tett med overtoner, nesten | ||
- | som ei seljeflyte. Det samme mønstret av overtoner gjentar seg over | ||
- | 12. bånd. I tillegg kommer de såkalte kunstige flageolettene | ||
---- | ---- |