Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
dominant_bebop [d.m.Y H:i] – admin | dominant_bebop [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
Se [[Bebop-skala]] | Se [[Bebop-skala]] | ||
- | |||
- | |||
- | < | ||
- | <div class=" | ||
- | guitar lick 4/4 | G7 g8 f# f e d c b a | g2 r | b+8 a g f# f e d c | b a g2~ g4 | d++8 c b a g f# f e | d c b a g2 | f++8 e d c b a g f# | f e d c b a g4 | | ||
- | </ | ||
- | </ | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
Linje 29: | Linje 15: | ||
Akkordtonene i en dominant septim er: 1-3-5-b7. Denne akkorden kan hentes ut fra femte trinn i en durskala -dss. første trinn i den miksolydiske skalaen. | Akkordtonene i en dominant septim er: 1-3-5-b7. Denne akkorden kan hentes ut fra femte trinn i en durskala -dss. første trinn i den miksolydiske skalaen. | ||
- | G miksylydisk, skalatonener: G - A - B - C - D - E - F - G - A - B - C - D - E - F | + | G miksolydisk, skalatoner: G - A - B - C - D - E - F - G - A - B - C - D - E - F |
G7, akkordtoner: | G7, akkordtoner: | ||
Miksolydiske ikke-akkordtoner: | Miksolydiske ikke-akkordtoner: | ||
Linje 35: | Linje 21: | ||
Du ser her at det er et symmetrisk mønster slik at det er en miksolydisk << | Du ser her at det er et symmetrisk mønster slik at det er en miksolydisk << | ||
- | Hvis du i en solo spiller den [[miksolydisk|miksolydiske skalaen]] fra en av de fire akkordtoner over en en dominant septimakkord (G7), så hver gang du går over F og G faller ikke akkordens tonene på nedslagen 1,2,3,4. Hver gang du går over b7 og 1, begynner akkordtonene og falle på << | + | Hvis du i en solo spiller den [[miksolydisk|miksolydiske skalaen]] fra en av de fire akkordtoner over en en dominant septimakkord (G7), så hver gang du går over F og G faller ikke akkordens tonene på nedslagen 1,2,3,4. Hver gang du går opp over b7 og 1, eller som i eksemplet nedenfor ned over 1 (g) og b7 (f), begynner |
+ | ^ Slag ^ 1 | ||
+ | ^ Miksolydisk | ||
+ | ^ Miksolydisk | ||
+ | ^ Miksolydisk | ||
+ | ^ Miksolydisk | ||
- | | ||
- | | ||
- | | ||
- | | ||
- | | ||
+ | < | ||
+ | <div class=" | ||
+ | guitar lick 4/4 | G7 g+8 f e d c b a g~ | g2 r | b+8 a g f e d c b | a g2~ g4 r8 | d++8 c b a g f e d | c b a g2 r8 | f++8 e d c b a g f | e d c b a g4~ g8 | | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
Den dominante bebopskalaen legger så inn en tone mellom b7 og 1, slik at du får et symmetrisk mønster slik at det er en skalatone mellom hver akkordtone. Og dermed vil da akkordtonene elegant falle på nedslagene uansett hvilken akkordtone du begynner på! | Den dominante bebopskalaen legger så inn en tone mellom b7 og 1, slik at du får et symmetrisk mønster slik at det er en skalatone mellom hver akkordtone. Og dermed vil da akkordtonene elegant falle på nedslagene uansett hvilken akkordtone du begynner på! | ||
- | Slag: | + | ^ Slag: |
- | | + | ^ Dominant Bebop ^ 1 | 7 |
- | | + | ^ Dominant Bebop ^ 3 | 2/9 ^ |
- | | + | ^ Dominant Bebop ^ 5 | |
- | | + | ^ Dominant Bebop ^ b7 |
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | < | ||
+ | <div class=" | ||
+ | guitar lick 4/4 | G7 g+8 f# f e d c b a | g2 r | b+8 a g f# f e d c | b a g2~ g4 | d++8 c b a g f# f e | d c b a g2 | f++8 e d c b a g f# | f e d c b a g4 | | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
Linje 103: | Linje 102: | ||
| bb++8 a g f e d c b | bb a g f e d c4 | | bb++8 a g f e d c b | bb a g f e d c4 | ||
</ | </ | ||
- | </ | + | </ |