Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
dominant [d.m.Y H:i] – opprettet admin | dominant [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Dominant ====== | ====== Dominant ====== | ||
- | Dominanten | + | **Dominanten**, også kalt //primær dominant//, akkorden bygger fra femte trinn i en tonearten. |
+ | |||
+ | Trinnene angis med romertall. Dominanten er da en V7-akkorden | ||
+ | |||
+ | I en harmonisert skala (akkordskala) | ||
+ | |||
+ | I C-dur er dominanten G7. G7 skape i C-dur en spenning | ||
+ | |||
+ | - | Dm7 | G7 | Cmaj7 | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ^Skalatrinn ^ C-dur | ters | kvint | septim | none ^ Akkorder ^ Harmonisk funksjon | ||
+ | ^ I | ||
+ | ^ II | D | F | ||
+ | ^ III | ||
+ | ^ IV | F | A | ||
+ | ^ V | ||
+ | ^ VI | A | C | ||
+ | ^ VII | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Sekundær dominant, bidominant ===== | ||
+ | |||
+ | **Sekundære dominanter** er vanlig å bruke i jazz på alle akkorder utenom vii - dvs. akkorden på det syvende trinnet i skalaen. Du kan altså foregripe alle andre akkorder med dens V7 i en akkord-progresjon. | ||
+ | |||
+ | ^ Sekundære dominanter | ||
+ | | VI7 | V7/II | IIm7 | Dm7 kan spilles som A7 -> Dm7 | | ||
+ | | VII7 | V7/III | IIIm7 | Em7 kan spilles som B7 -> Em7 | | ||
+ | | I7 | V7/IV | IVMaj7 | Fmaj7 kan spilles som C7 -> Fmaj7 | | ||
+ | | II7 | V7/V | V7 | G7 kan spilles som D7 -> G7 | | ||
+ | | III7 | V7/VI | VIm7 | Am7 kan spilles som E7 -> Am7 | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Akkord-progresjon over som dette | ||
+ | |||
+ | - | Dm7 | G7 | Cmaj7 | | ||
+ | |||
+ | kan da bygges ut med sekundære dominanter slik på: | ||
+ | |||
+ | - | A7 Dm7 | G7 | Cmaj7 | | ||
+ | |||
+ | Og også | ||
+ | |||
+ | - | E7 A7 Dm7 | G7 | Cmaj7 | | ||