Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
akkorder:treklanger [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:treklanger [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 53: | Linje 53: | ||
{{ : | {{ : | ||
+ | |||
+ | ==== Øvelse: spill følgende akkorder og merk hvordan det ytre intervallet endrer seg ==== | ||
Mao. at avstanden fra nederst til øverst forandrer seg med en halvtone fra onvending til omvending når du flytter akkorden til neste omvending oppover (5-b6-6), og omvendt når du flytter til neste omvending nedover fra 5-6-b6. | Mao. at avstanden fra nederst til øverst forandrer seg med en halvtone fra onvending til omvending når du flytter akkorden til neste omvending oppover (5-b6-6), og omvendt når du flytter til neste omvending nedover fra 5-6-b6. | ||
- | Så spiller du en durtreklang der avstanden er en kvint, så vet du at for neste omvending oppover gitarhalsen, | + | Så spiller du en durtreklang der avstanden er en kvint, så vet du at for neste omvending oppover gitarhalsen, |
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
Intervallene i en durtreklang i grunnstilling er definert ved en stor ters fra C til E og en //liten ters// fra E til G. Avstanden fra C til G er en //ren kvint//. | Intervallene i en durtreklang i grunnstilling er definert ved en stor ters fra C til E og en //liten ters// fra E til G. Avstanden fra C til G er en //ren kvint//. | ||
Linje 83: | Linje 88: | ||
{{: | {{: | ||
- | Det er viktig å få treklangene i alle deres former inn i fingrene. Som du ser blir det forskjellige grep for samme omvending av samme treklang, når de to lyseste strengene er med i bildet. | + | Det er viktig å få treklangene i alle deres former inn i fingrene. Som du ser blir det forskjellige grep for samme omvending av samme treklang, når de to lyseste strengene er med i bildet. |
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Gehør ===== | ||
- | Og for gehøret er det viktig å legge merke til forskjellen i hvordan akkordene lyder ikke bare i grunnstilling, | ||
+ | Og for gehøret er det viktig å legge merke til forskjellen i hvordan akkordene lyder ikke bare i grunnstilling, | ||
{{: | {{: |