Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
akkorder:omvending_av_akkorder [d.m.Y H:i] – ekstern redigering 127.0.0.1 | akkorder:omvending_av_akkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Omvending av akkorder ====== | ====== Omvending av akkorder ====== | ||
- | I en **omvending** eller **inversjon** av en akkord har du noe annet enn grunntonen som basstone. Når grunntonen er i bassen sies akkorden å være i **grunnstilling**. Den er ikke omvendt. | ||
+ | I en **omvending** eller **inversjon** av en akkord har du noe annet enn grunntonen som basstone. Når grunntonen er i bassen, sies akkorden å være i **grunnstilling**. Den er ikke omvendt. | ||
- | **Antallet omvendinger av en akkord** er gitt utfra antallet toner i akkorden. En treklang har to omvendinger, | + | |
+ | **Antallet omvendinger av en akkord** er gitt utfra antallet toner i akkorden. En treklang har grunnstilling + to omvendinger, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | En treklang består av grunntone, ters og kvint. Når treklangen står i grunnstilling er grunntonen i bassen. Når tersen er basstone står treklangen i første omvending. Når kvinten er basstonen, står treklangen i annen omvending. For fireklanger gjelder det samme, men den har også en septim og dermed en ekstra fjerde omvending, når septimen er i bassen. | ||
+ | |||
+ | Merk: noen av akkordene er her umulig å spill på gitar. Det er de som har notene i tett leie. De er tatt med her for illustrasjonens skyld: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | C grunntone, E er tersen til C, G er kvinten til C, mens B er septimen til C. | ||
+ | |||
+ | I treklangen C i grunnstilling: | ||
+ | 1. omvending: E-G-C (i klassisk sammenheng kalles denne omvendingen for // | ||
+ | 2. omvending: G-C-E (i klassisk sammenheng kalles denne akkorden for // | ||
+ | |||
+ | |||
+ | For eksempel har akkorden **Cdim7**, følgende akkordtoner: | ||
Cdim7 i grunnstilling: | Cdim7 i grunnstilling: | ||
Linje 11: | Linje 28: | ||
**Besifre omvendinger** | **Besifre omvendinger** | ||
- | Hvis du ønsker å understreke | + | Hvis du ønsker å angi hvilken omvending som skal spilles, kan akkorden **besifres som slash-akkord**. |
Cdim7/Eb: Eb-Gb-A-C | Cdim7/Eb: Eb-Gb-A-C | ||
Cdim7/Eb: Gb-A-C-Eb | Cdim7/Eb: Gb-A-C-Eb | ||
Cdim7/A: A-C-Eb-Gb | Cdim7/A: A-C-Eb-Gb | ||
- | På gitar er det ikke altid at de andre tonene følger den rekkefølgen. På gitar er det letteste å tenke omvending ved at du flytte hver av akkordens toner opp (eller ned) til neste akkordtone på samme streng (eller flytte til andre strenger). | + | På gitar er det ikke alltid |
Tar G7 som eksempel. Den består av akkordtonene G-B-D-F: {{: | Tar G7 som eksempel. Den består av akkordtonene G-B-D-F: {{: | ||
Linje 64: | Linje 81: | ||
</ | </ | ||
</ | </ | ||
+ | |